Monday, April 30, 2012

Polis mengganas kerana khabar angin! Patut ke?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Meskipun BERSIH kali ini menyaksikan jumlah tangkapan yang sedikit banding BERSIH 2.0, menyaksikan kawalan kemasukan ke pusat bandar tidak seketat mana, ugutan yang diterima pun tidak segerun mana, tetapi BERSIH kali ini menyaksikan tindakan yang jauh lebih barbarik dan lebih tidak bertamadun oleh polis dalam menangani peserta2 demonstrasi - depa tidak tangkap sangat, tetapi membelasah habis2an secara "lumberjack".

Apakah itu lumberjack? Sesapa yang suka tengok WWE tau la lumberjack ni apa, iaitu berpuluh2 orang belasah sorg sampai lembik.

Kenapa sampai jadi begitu? Disebabkan provokasi? Disebabkan suka suka? Disebabkan dendam kesumat?

Jawapannya - kerana khabar angin.

Sunday, April 29, 2012

Tak cukup dengan BERSIH, Unit Amal pun difitnah juga?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Sekonyong2 dalam segala tohmahan dan kutukan terhadap BERSIH 3.0 (yang sebenarnya berjaya dianjurkan selama 13 jam jika tidak kerana kesialan saat2 akhir) terdapat pihak yang mengambil kesempatan menaburkan fitnah dan tohmah terhadap Unit Amal.

Bagi aku, ini sudah melampau. Sebagai salah seorg petugas Amal yang terlibat, aku wajib mempertahankan Unit aku dari difitnah sedemikian rupa.

Siput Babi? Apakah itu Siput Babi?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Maka BERSIH 3.0 telah berlalu. Himpunan yang berjalan dengan jayanya selama 13 jam bertukar jadi huru hara pada saat2 terakhir sebelum bersurai. Pelbagai andaian, tuduhan dan kecaman dilakukan oleh kedua2 pihak terhadap satu sama lain.

Soalnya, apakah yang sebenarnya mencetuskan kejadian ini? Apa yang memulakan rempuhan halangan polis di Dataran Merdeka yang menjadi punca segala kekacauan ini? Siapakah yang menyebabkan kereta polis terbabas lalu meremph peserta? Dan yang paling penting, SIAPAKAH YANG MEMBELASAH POLIS?

Saturday, April 28, 2012

BERSIH 3.0 - keamanan yang bertukar tragedi


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Sebelum aku meneruskan tulisan aku, ingin aku nyatakan bahawa tulisan aku kali ni akan aku buat sejujur mungkin. Aku tak pilih bulu utk menyalahkan sesiapa hatta pimpinan Pakatan Rakyat sendiri jika perlu. Kebenaran harus dinyatakan walaupun pahit.

Friday, April 27, 2012

BERSIH - amanat, pesanan dan permintaan


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Insya Allah, menerusi penulisan kali ni aku akan bahagikan kepada dua bahagian, iaitu taklimat ringkas dan amanat serta pesanan untuk sahabat2 yang akan berduduk dan berbantah esok hari, serta bahagian "permintaan hormat" kepada pihak berkuasa, khususnya pihak polis.

Baik. Esok seperti yang kita tahu, kita belum tentu mendapat kelulusan dan kebenaran dari pihak berkuasa untuk berhimpun BERSIH. Terlalu banyak tarik tali berlaku dan tidak ada yang konkrit. Lagipun, track record pentadbiran UMNO BN yang teruk dan lidah bercabang selama ini menyebabkan begitu sukar hendak mempercayai sebarang jaminan yang depa berikan. So better kita anggap yang KEBENARAN ITU TIDAK PERNAH DIBERI. Prepare for the worst.

Thursday, April 26, 2012

Gelombang Munajat PAS Kawasan Batu 22 April


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Pada 22 April lalu, Dewan Pemuda PAS Kawasan Batu dengan kerjasama Dewan Muslimat PAS Kawasan Batu telah menganjurkan program Gelombang Munajat sempena PRU-13 bertempat di Surau Haji Hassan Shukri, Markaz Tarbiyyah PAS Pusat Taman Melewar yang kini dikenali dengan nama Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhamad.

Wednesday, April 25, 2012

Hati-hati dengan pendengki BERSIH!


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

sebelum aku nak melangkah lebih jauh dengan penulisan aku hari ni, aku nak tanya korg - tau tak gambar apa yang kat bawah ni?


Ya - ini adalah gambar sebuah demo kecil2an yang dianjurkan oleh Sisters in Islam (SIS) menolak diskriminasi terhadap golongan tomboy. Demo ini berlangsung lebih kurang 5 tahun lepas kalau tak silap. Perhatikan ayat placard itu - "tomboy is not a crime". Seperti yang kita tahu, majoriti tomboy adalah pengkid, dan pengkid pastinya mengamalkan cinta dengan kaum sejenis. Pengkid atau tomboy ni adalah satu golongan yang aku gelarkan "jantan tak bertelur", iaitu pompuan yang nak jadi laki. Dan antara usaha untuk menonjolkan "kelelakian" depa, depa bercinta dengan pompuan.

Monday, April 23, 2012

Perpaduan antara kaum - mimpi ngeri UMNO BN!


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Sewaktu menyampaikan taujihat sempena program Gelombang Munajat PAS Batu baru2 ini (aku tak sempat2 lagi nak upload laporan dalam blog), Yang DiPertua PAS Kawasan Batu, Cikgu Ishak Surin ada mengeluarkan satu fakta yang bagi aku amat mengesankan dan jika didalami dengan akal yang sejahtera, ada kebenarannya disitu.

Faktanya - kerajaan UMNO BN amat takut jika rakyat berbilang kaum di Malaysia ini benar2 bersatu terutamanya dalam hal politik.

Cikgu Ishak membangkitkan dua pecontoh yang dilaluinya sendiri sebagai bukti. Yang pertama ialah isu Jalan Sultan dan warisan orang2 cina di Kuala Lumpur. Selama bertahun2 orang2 cina dan penghuni Jalan Sultan telah naik turun segala jenis pejabat utk mempertahankan Jalan Sultan daripada menjadi mangsa arus pembangunan "tangkap muat" di Kuala Lumpur namun selama ini, usaha depa boleh dianggap bagaikan mencurah air ke daun keladi. Baik MCA atau Gerakan masing2 memandang sepi tuntutan2 ini - semuanya utk projek kroni depa iaitu MRT dan lain2 projek atas nama "memodenkan Kuala Lumpur".

Selepas nasib depa tidak dipedulikan sesiapa pun, PAS pun turun dengan nama NGO MUAFAKAT (NGO yang sama memperjuangkan kemaslahatan Kampung Baru dari dirogol oleh RUU Kampung Baru) bersama2 menggembleng tenaga melangkaui sempadan kaum dan keturunan utk turut sama memperjuangkan hak2 warisan kaum2 di Malaysia. Ternyata, penglibatan MUAFAKAT yang terdiri daripada melayu2 muslim PAS ini benar2 mendatangkan impak, kerana perjuangan masyarakat cina di Jalan Sultan yang selama ini dipandang sepi mula mendapat perhatian wakil2 Najib yang turun sendiri bertemu dengan wakil penduduk Jalan Sultan TAK SAMPAI SEMINGGU selepas peristiwa "baca doa dalam tokong" itu. Tapi apakah antara lain intipati dalam pertemuan itu? Wakil2 Najib sempat memberi amaran "jangan percaya sama melayu2 itu". Apakah ini?

Kes yang kedua melibatkan penduduk di Indian Settlement yang juga mempunyai masalah2 tersendiri di kawasan depa, yang diperjuangkan juga bertahun2, dan juga mendapat respon dingin waima dari parti yang kononnya memperjuangkan hak dan nasib orang2 india iaitu MIC. Sekali lagi MUAFAKAT memainkan peranan membantu menggemblengkan gerakerja perjuangan masyarakat india di situ dan hasilnya, tak lama selepas itu wakil PPP turun sendiri berjumpa dengan wakil masyarakat india tersebut. Juga mempunyai intipati "pesanan" yang sama - "jangan percaya itu melayu."

Soalnya, kenapa perjuangan kaum2 ini secara solo dipandang sirna oleh kerajaan UMNO BN, dan apabila terdapat campurtangan kaum melayu terutamanya dari pihak berhaluan bertentangan dengan UMNO BN, depa pun menggelabah beruk?

Kita lihat balik lembaran sejarah. Apakah antara tindakan awal penjajah british dalam usaha mengekalkan kuasa depa dengan mudah? Depa amalkan satu sistem yang dipanggil "pecah dan perintah" dengan meletakkan kaum2 tertentu dalam kelompok depa sahaja dan depa dipastikan tidak bergaul langsung atau diminimakan sebaik yang mungkin. Kenapakah begitu? Ini bertujuan utk mengelakkan perpaduan antara masyarakat dan mencambah serta mengekal sikap prejudis antara kaum - terutamanya pada masa itu orang2 cina dan india adalah kategori "pendatang" di negara ini. Hubungan yang fragile inilah menjadi talian hayat utk british bagi mengekalkan kuasa depa kerana kononnya "jika tiada british, akan terjadi perang antara kaum".

Begitu juga dalam BN. Secara zahirnya depa nampak bersatu bawah satu payung dan bendera, tetapi hakikatnya memang terdapat satu strategi utk memastikan hubungan antara kaum kekal berada pada tahap fragile. Jika tidak, alasan apakah lagi untuk parti2 komponen dalam BN itu mengekalkan perjuangan berteras perkauman depa? Diapi2kan kisah 13 Mei utk terus mencambahkan prejudis perkauman antara rakyat Malaysia. Kata2 Tuan Guru Haji Hadi yang dipesongkan dan dimanipulasi dipergunakan semahu2nya utk terus membakar api perkauman dalam negara.

Jika tidak, masakan sentimen perkauman terus dimainkan oleh UMNO, MCA dan MIC hingga kini? Tanpa isu perkauman, depa dah tak relevan. Sebab itu dikekalkan juga sentimen perkauman itu dan dengan usaha apa sekalipun, depa tidak mahu rakyat Malaysia berbilang kaum ini benar2 bersatu dalam apa jua aspek terutamanya sosiopolitik negara. Kesatuan antara kaum tu bagi depa cukuplah sekadar depa duduk jiran sebelah rumah, time perayaan masing2, kaum2 lain datang memeriahkan suasana - cukup.

Walhal telah jelas lagi terang Allah telah berfirman dalam surah al Hujurat ayat 13, "Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal".

Bermakna, Allah ciptakan pelbagai jenis kaum dan bangsa untuk membolehkan kita mengenali antara satu sama lain, menyantuni perbezaan budaya dan pendapat sambil mengagumi dan menginsafi kekuasaan Allah yang menciptakan kepelbagaian ini. Malangnya, pihak2 yang berkepentingan terus menggunakan situasi "kurangnya kefahaman" antara kaum ini utk terus merelevankan kewujudan depa.

Depa sebenarnya takut kesatuan kukuh antara kaum. BERSIH 2.0 menjadi peruntuh tembok perkauman yang paling jelas dan nyata. Rakyat Malaysia pelbagai kaum bersatu atas jalanan utk menuntut sesuatu yang sama demi negara. Sentimen perkauman yang dimainkan terutamanya berhubung pengerusi BERSIH, S. Ambiga cuba dimainkan agar mempengaruhi org melayu tetapi ternyata gagal. Mainan sentimen oleh MCA dan MIC juga gagal menghalang puluhan ribu kaum bukan melayu turun padang. Sudahnya? masing2 menyatakan BERSIH adalah satu pengalaman yang paling indah depa rasakan sepanjang hidup bermasyarakat berbilang kaum di Malaysia ini sejak sekian lama. Gambar seorang melayu membasuhkan muka Auntie Anne yang kepedihan akibat tembakan water cannon, seorang lelaki cina menjirus air ke atas peserta kaum india, dan catatan seorang cina yang melahirkan kecintaan dan kekagumannya terhadap bangsa melayu kerana melindungi kaum lain merupakan sambaran2 petir yang amat ditakuti oleh UMNO BN. Depa tau, perkara ini boleh berjangkit, merebak dan seterusnya menjadi besar.

Dan memang benar kata depa. Selama 54 tahun "persahabatan" dalam BN, api perkauman makin marak dimainkan utk survival depa sedangkan tak sampai sedekad kesatuan dalam PR, sudah ada org cina yang sudi membaca dan memahami al Quran dan terjemahannya, sudah ada kaum2 bukan Islam yang mempertahankan hukum Islam, sudah ada orang melayu yang turun padang utk membantu sahabat2 kaum lain, sudah ada orang cina yang turut nak follow gerakan solat walaupun dia tak reti hapakejadah dan sebagainya. Ini jelas membuktikan kepada kita bahawa gagasan perpaduan antara kaum yang dijaja oleh BN selama ini, yang dikulminasikan dengan gagasan 1Malaysia adalah RETORIK semata2. Ini yang menjadi kepeningan kepada UMNO BN.

Jadi ini semua membuktikan satu perkara - yang bersungguh2 memainkan isu perkauman hanyalah BN sebab itu sahaja talian hayat depa. Jika tembok prejudis perkauman ini pun dapat kita runtuhkan, depa benar2 tidak relevan lagi untuk kekal sebagai pilihan rakyat Malaysia. Bagi kita pendukung2 PR, jangan cepat melatah jika ada isu melibatkan kaum2 lain terbit. Seeloknya kita raikan perbezaan kita, dan cuba santuni keminatan depa. Jika depa berminat dengan budaya dan agama kita yakni Islam tetapi ada banyak celanya, jangan terus tembak - didiklah dengan elok dengan niat supaya Allah membukakan hatinya utk memeluk Islam.

Aset utama kita antara lain ialah perpaduan sebenar antara kaum, yang menjadi mimpi ngeri UMNO BN. Gunakan sebaik2nya.

Sunday, April 22, 2012

Dan ketua melayu UMNO di Penang adalah...cina GERAKAN??


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Maka telah diumumkan oleh sang menteri perdana bahawa Pengerusi BN Pulau Pinang yang baru bukanlah dari kalangan UMNO iaitu bukan diserahkan kepada Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman walaupun UMNO memenangi 11 kerusi DUN sewaktu PRU12 yang lalu, tetapi jawatan itu kekal di tangan GERAKAN iaitu diserahkan kepada Setiausaha GERAKAN, Teng Chang Yeow walaupun GERAKAN tidak mendapat apa2 kerusi DUN di Pulau Pinang.

Launglah hak kita dengan penuh adab dan BERSEMANGAT!


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

"Jika TV dan media kerajaan hanya dikuasai sepenuhnya oleh satu pihak sahaja, di manakah peluang rakyat mendengar secara saksama?!"

ISLAM adalah agama ALLAH yang ajaranNYA berasas fitrah yang DIA ciptakan manusia. Maka Islam adalah agama fitrah (natural religion), sesuatu yang bercanggah dengan fitrah manusiawi ia ditolak oleh agama ini. Islam yang sebenar selaras dengan sifat penciptaan manusia yang telah ALLAH jadikan. Maka, Islam menolak homoseksual, lesbian dan segala yang menyanggahi fitrah asal insan itu. Demikian Islam menolak kezaliman, penindasan, ketidakadilan, kebodohan dan seterusnya kerana ia bercanggah dengan fitrah manusia.

Mereka yang menolak homoseksual ataupun lesbian tetapi membiarkan atau akur dengan ketidakadilan tidak memenuhi element fitrah yang ALLAH ciptakan. Demikian juga mereka yang menentang ketidakadilan tetapi menerima amalan songsang, ia bercanggah dengan roh Islam ini. Firman ALLAH: “maka hadapkanlah wajahmu ke arah agama yang hanif (yang menyembah ALLAH Yang Esa) itu agama ALLAH yang fitrah (natural religion) yang DIA ciptakan manusia di atasnya. Tiada sebarang perubahan pada ciptaan ALLAH itu; itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui” (Surah ar-Rum, 30).

ALLAH telah ciptakan manusia atas fitrah (natural instinct) yang menjadikan naluri manusia yang benar mempunyai persamaan sekalipun berbeza keturunan, tempat, zaman dan agama. Kezaliman umpamanya, ditolak dan dibenci oleh fitrah manusia tanpa mengira keturunan, tempat, waktu dan agama. Justeru itu, dalam semua cerita, drama dan filem yang diterbit oleh sesiapa sahaja di dunia ini samada oleh Hollywood, ataupun Bollywood mestilah mengakhirinya dengan kemenangan ataupun sokongan moral berada di pihak yang baik dan kekalahan di pihak yang jahat. Jika ia love story seperti Titanic yang heronya mati pun, perasaan dan support moral filem tetap berada di pihak yang ditindas. Jika ada filem yang menyimpulkan watak jahat menang dan dimuliakan, sementara watak baik tewas dan dihina oleh kesimpulan filem, tentu ia tidak mendapat sambutan. Ia terkeluar dari naluri yang dibekalkan dalam jiwa insan. Padahal para penonton itu mempunyai latar keturunan, tempat dan agama yang pelbagai. Namun mereka berkongsi satu perkara yang sama dalam hal itu, iaitu fitrah insan menolak ketidakadilan dan kezaliman.

Apa-apa ajaran yang mengiyakan kezaliman dan penindasan, ataupun ketidakadilan, ia terkeluar dari fitrah, dan sudah pasti ia bukan ajaran Tuhan yang menciptakan manusia manusia atas fitrah. Apa sahaja fatwa agama, ataupun tindakan keagamaan yang menyanggahi fitrah, ia tersasar dari kebenaran. Perasaan insan yang betul fitrahnya sensitive dengan kezaliman dan ketidakadilan. Inilah yang Nabi s.a.w didik para sahabah baginda.

Kata sahabah Nabi s.a.w yang bernama Jabir: “Apabila pulang dari penghijrahan ke Habshah (Abyssinia), kami kembali kepada Rasulullah s.a.w, lalu baginda berkata: “Tidak mahukah kamu semua ceritakan kepadaku perkara paling menakjubkan yang kamu lihat di Habshah? Seorang pemuda berkata: “Wahai Rasulullah! Ketika kami duduk, seorang wanita mereka melintas, dia membawa atas kepalanya suatu bekas air. Dia melintas di hadapan seorang pemuda mereka, lantas pemuda itu meletakkan satu tangannya atas bahu wanita tua itu dan menolaknya sehingga jatuh melutut.

Terpecahlah bekas airnya. Apabila dia bangun, dia menoleh ke arah pemuda tersebut lalu berkata: Wahai pengkhianat! Apabila Allah meletakkan kerusiNYA, DIA menghimpunkan makhluk yang awal dan akhir, apabila tangan dan kaki boleh berbicara mengenai perbuatan yang telah mereka lakukan, kelak nanti kau akan tahu keadaanku dan keadaan kau”. Rasulullah s.a.w bersabda: “Wanita itu benar! Sesungguhnya wanita itu benar! bagaimanakah Allah akan memuliakan satu kaum yang tidak mengambil tindakan atas penindasan golongan yang kuat terhadap yang lemah?!” (Riwayat Abu Ya’la, Ibn Hibban dalam sahihnya dan Ibn Majah, hadis hasan).

Lihat pemuda ini, dalam banyak pemandangan yang dia saksikan sepanjang perjalanan yang jauh, isu kezaliman juga yang menarik perhatiannya. Ulasan Nabi s.a.w menegaskan betapa satu kaum tidak akan mulia jika membiarkan golongan yang kuat menindas yang lemah. Apakah akan mulia suatu negara jika kekayaannya dibolot oleh satu pihak secara yang tidak adil, sementara yang lemah merintih di sana sini mencari kehidupan. Apakah akan mulia jika ada penguasa yang mempunyai ratusan juta tanpa jalan yang sah, sedangkan rakyat marhaen bawahan bertarung dengan kehidupan yang payah?!

Sebelum Nabi s.a.w muncul sebagai rasulullah, suatu perjanjian menentang kezaliman yang dikenali dengan Half Fudul ataupun ‘Sumpah Setia Fudul’ pernah dibuat di Mekah. Ia dibuat di rumah Abdullah bin Jad’an. Isi kandungannya untuk membela dan mengembalikan hak sesiapa yang dizalimi dalam kalangan penduduk Mekah, ataupun sesiapa yang memasuki Mekah.

Ini kerana ada kalangan bangsawan Mekah yang sering menindas pihak yang lemah. Beberapa kabilah Quraish seperti Bani Hashim, Bani ‘Abd al-Muttalib dan lain-lain turut terlibat dengan Sumpah Fudul itu. Al-Tahawi (meninggal 321H) meriwayatkan hal ini dalam Mushkil al-Athar, juga al-Baihaqi (meninggal 458H) dalam as-Sunan al-Kubra di mana Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya aku telah menyaksikan satu sumpah setia di rumah Abdullah bin Jad’an yang membabitkan Bani Hashim, Zahrah, Taiyyim dan aku juga dalam kalangan mereka. Aku sukakan perjanjian itu melebihi unta merah. Jika aku diajak kepadanya semasa Islam pun, aku akan sertai. Aku tidak suka untuk tertinggal dari menyertainya sekalipun diberikan kepadaku unta merah”.

Unta merah adalah lambang kemewahan kenderaan arab ketika itu. Nabi s.a.w menegaskan bahawa jika perjanjian seperti itu dibuat lagi, sekalipun setelah baginda menjadi rasul, baginda tetap akan menyertainya. Lihatlah, Islam mengiktiraf perjanjian yang dibuat oleh pihak lain, sekalipun di zaman sebelum Islam kerana isi kandungan menepati maksud ajaran Islam yang menentang kezaliman dan penindasan. Malanglah, jika ada orang muslim yang tidak merasa terpanggil dalam isu-isu tempatan dan antarabangsa yang membabitkan soal sokongan kita ke atas pihak yang ditindas

Ada orang bertanya saya, apakah saya menyokong Bersih? Saya kata saya masih di UK, tapi saya sokong keadilan dan pemberian hak secara yang wajar. Saya tidak kisah siapa pun menang dalam pilihanraya, tetapi menanglah dengan cara yang adil dan saksama. Setelah keadilan dibuat, lalu rakyat membuat pilihan memilih parti tertentu, itu adalah hak mereka. Kita mesti akur dengan kerajaan pilihan rakyat secara adil dan saksama. Saya ada ramai kawan dalam BN, juga ramai kawan dalam PR. Saya tidak bersetuju perkara-perkara tertentu dalam di pihak BN, juga di pihak PR. Tapi, saya inginkan agar apabila pilihanraya berlaku, ia berlaku dengan seadilnya, supaya saya tahu apa yang menjadi hak rakyat diberikan secara yang wajar.

Saya tidak mahu bahas soal pendaftaran undi dan seumpamanya, ambil soal media sahaja. Saya rasa tidak semua rakyat suka untuk hadir ke tempat ceramah politik. Ia bercampur positif dan negatifnya. Namun, rakyat perlu tahu apakah idea parti-parti yang bertanding. Jika TV dan media kerajaan hanya dikuasai sepenuhnya oleh satu pihak sahaja, di manakah peluang rakyat mendengar secara saksama?!

Jika di Barat, bahkan di banyak negara demokrasi yang lain, ada saluran-saluran swasta yang membolehkan setiap pihak menyatakan pendapat dan pandangan mereka untuk didengari oleh rakyat, ruang itu tiada dalam negara kita. Setelah rakyat dengar dan nilai, biarlah mereka membuat keputusan mereka. Seperti mana bukan semua hujah kerajaan itu munasabah, demikian juga bukan semua hujah pembangkang itu boleh diterima.

Agama mengajar kita menjadi golongan ulul albab, iaitu mereka yang mempunyai akal yang matang, yang membuat pertimbangan setelah mendengar pelbagai hujah. Firman ALLAH: (maksudnya) “..oleh itu gembirakanlah hamba-hambaKu . (Iaitu) mereka yang berusaha mendengar perkataan (yang sampaikan) lalu mereka menurut yang terbaik; mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah Ulul Albab” (al-Zumar: 17-18).

Seseorang yang menuntut keadilan perjalanan sistem kerajaan, bukan semestinya dia penyokong pembangkang, tetapi itu tuntutan naluri insani yang inginkan sesuatu berjalan dengan cara yang betul. Jika kita pergi menonton bolasepak, lalu dibuat peraturan yang berat sebelah, lebih baik kita tidak menonton. Ataupun, kita cadang berikan kemenangan percuma sahaja. Sekalipun kita mungkin tidak sokong pihak yang dianayai, tetapi tidak juga tidak boleh sokong ketidakadilan. Ini fitrah manusia normal. Melainkan kita ini songsang fitrah.

Justeru, menjadi hak rakyat untuk menyatakan perasaan mereka. Alangkah baik jika Bersih itu tidak dijadikan acara parti politik, tetapi acara yang rentas parti politik. Hadir bukan tanda menyokong pembangkang, tapi menyokong pembaikian sistem. Namun, saya menasihati mereka yang ingin hadir agar membetulkan niat. Sayangkan negara anda. Bagi yang Muslim, berakhlaklah dengan akhlak Islam. Bagi yang bukan Muslim berpegang dengan nilai-nilai baik yang anda yakini.

Jangan rosakkan harta negara, jangan memaki hamun orang lain, jangan mencerca tetapi laungkan slogan keadilan dan hak yang anda inginkan. Berhimpun dengan penuh sopan dan adab, tetapi dengan penuh semangat. Semoga ALLAH merahmati anda dan negara kita!

artikel dipetik dari Minda Tajdid.

Saturday, April 21, 2012

Islam dulu beb, melayu tu letak jauh-jauh dulu...


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Ajaran khurafat yang sering diperdengarkan kepada kita selama ini adalah "menyekalikan melayu itu dengan Islam". Kita diajar bahawa melayu itulah Islam, dan tidak Islam seseorang itu jika dia bukan melayu. Kadang2, ini menimbulkan kekeliruan terutamanya kepada saudara2 baru yang ingin memeluk Islam sebab biasanya kalau depa nak peluk Islam, para melayu ni tidak berkata sahabat itu "memeluk Islam", sebaliknya "menjadi melayu".

Ini adalah satu perkara yang amat sesat.

Baik - apa beza antara Islam dan Melayu? Simple; Islam adalah agama dan Melayu adalah bangsa. Agama ialah satu pegangan dan anutan dalam hidup dan diri manusia itu, iaitu satu konsep ketuhanan dan kepercayaan terhadap sesuatu Kuasa Yang Hebat yang mengawaltadbir seluruh alam, serta menjadi "way of life" bagi penganutnya mengikut undang2 dan hukum hakam yang ditetapkan.

Bangsa atau kaum pula lebih kepada ras keturunan, yang bersalahsilah sejak zaman lampau, mempunyai kebudayaan dan etniknya sendiri dan adat resam depa yang unik. Biasanya, kebudayaan dan adat resam sesuatu bangsa itu dipengaruhi oleh agama yang dianuti oleh nenek moyang depa. Sebagai contoh, melayu bukanlah asalnya beragama Islam. Rujuk kembali sejarah rantau ini dan bangsa melayu - kita akan dapati rantau ini dan masyarakatnya terlebih dahulu diresapi budaya2 yang berakarumbikan agama hindu, kemudian buddha, dan Islam selepasnya.

Parameswara itu sendiri beragama hindu pada asalnya. Kesan dari peninggalan ini dapat kita lihat dalam banyak perkara - penggunaan warna kuning sebagai lambang daulat diRaja, persembahan wayang kulit yang sentiasa berlatarbelakangkan Ram Seri Rama dan Sita Dewi dan pelbagai lagi.

Jadi menurut fakta2 di atas, pandangan yang menyatakan melayu itu confirm Islam adalah salah.

Friday, April 20, 2012

Redha dgn hukumNya, syukur dgn nikmatNya, sabar atas balaNya - atau cari tuhan lain selainNya!


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Hari ni aku ingin menyentuh ttg satu hadis Qudsi. Bagi sesiapa yg tak tahu apakah ikut hadis qudsi, hadis qudsi adalah firman2 Allah yang direct kepada Nabi Muhammad s.a.w tetapi tidak bersifat wahyu, lantas tidak dianggap sebagai ayat al Quran.

Dalam satu hadis qudsi, Allah berfirman, "barangsiapa yang tidak redha dengan hukumKu, barangsiapa yang tidak sabar dengan balaKu, barangsiapa yang tidak bersyukur dengan nikmatKu, SILALAH KELUAR DARI NAUNGAN LANGIT.KU, DAN CARILAH TUHAN LAIN SELAIN DARI-KU".

Keras firman Allah ni. Kenapa tiba2 pula aku nak bawa kisah ini sebagai pengisian blog pada hari ini?

Thursday, April 19, 2012

Mana mungkin cinta Allah kalau tak ikut Nabi?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Satu hari, Umar r.a berjumpa dengan Nabi Muhammad s.a.w, menggenggam tangan baginda lalu berkata, "Ya Rasulullah! Sesungguhnya aku mencintai kamu melebihi sesiapa pun di dunia ini melainkan diriku."

Rasulullah pun bersabda, "Tidak! Masih tidak sepatutnya begitu wahai Umar. Tidak sempurna iman kamu sehingga kamu menyayangiku lebih daripada apapun termasuklah diri kamu sendiri."

Maka Umar pun berkata, "Ya Rasulullah! Sekarang bersaksilah sesungguhnya aku mencintai kamu melebihi sesiapa dan apapun di dunia ini, hatta diriku sendiri." Maka Rasulullah pun berkata, "barulah sekarang, Umar!"

Wednesday, April 18, 2012

PTPTN - penipuan terdesak UMNO BN

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Nampaknya, puak2 UMNO betul2 kelam kabut dan terpana dek gagasan Anwar dan PR untuk memansuhkan PTPTN?

Dalam usaha depa utk mengaburi mata rakyat mengenai PTPTN ini, depa pun mencanangkan kononnya pemansuhan PTPRN ini adalah bertujuan utk meraih undi bukan melayu lantaran kononnya bukan melayulah yg paling banyak meminjam dari PTPTN. Secara jujur, ini benar2 kontradik - sebab puak2 yang sama inilah yg dulunya mencanangkan kononnya pemansuhn ini bkl menyusahkan org melayu.

Mana satu ni?

Tuesday, April 17, 2012

Bukan Anwar, tapi Najib - sampai bila Tun M mahu lupa?

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Dalam usaha untuk memperendahkan kredibiliti perjuangan Anwar Ibrahim memansuhkan PTPTN dan menggagaskan pendidikan percuma di peringkat tinggi kepada rakyat Malaysia, Tun M dengan lantangnya berkata "Anwar hipokrit" kerana kononnya ketika Akta PTPTN dibentang dan digubal pada tahun 1997, Anwar adalah Menteri Kewangan dan TPM pada ketika itu.

Dari satu segi, ianya adalah betul dan tepat. Tapi satu perkara yang Tun M terlupa nak sebut - Tun M adalah PM Malaysia pada ketika itu. Siapa manusia paling berkuasa di Malaysia? PM atau TPM?

Monday, April 16, 2012

Surat Terbuka Presiden PAS - Ajakan Muzakarah


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Berikut adalah surat terbuka rasmi Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang menyeru diadakan muzakarah antara PAS dan UMNO -

Sunday, April 15, 2012

Hina Raja-Raja Melayu - sebuah trivia...


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Nampaknya, seperti yg aku katakan sebelum ini UMNO telah menggunakan talian hayat terakhir depa utk menyerang PR - Raja-Raja Melayu.

Sejak sehari dua ni, kecoh tajuk utama paper2 depa (esp Utusan) membangkitkan ttg aduan seorg doktor kononnya dua pemimpin PR menghina Raja2 Melayu. Malah isu ini berlanjutan dari dulu sebenarnya. UMNO BN seboleh2nya cuba mengorek seberapa banyak "bukti" untuk menunjukkan betapa pemimpin2 pembangkang ni kononnya begitu undermine Raja2 Melayu.

Secara hakikatnya, ini adalah pembohongan yang amat nyata. Atau lebih tepat lagi, ianya ibarat meludah ke langit, terpalit kahak ke muka sendiri.

Sebagai trivia, meh aku lampirkan beberapa contoh dan bukti penghinaan pemimpin2 UMNO terhadap Raja2 Melayu dan kaum kerabat depa -

Mana satu lebih merbahaya - hina Raja (?) atau "halalkan" PATI?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Wahh...lama betul aku berehat ye. Selama 2 hari aku terswitch off sekejap dari dunia politik maya - satu sebab kurang sihat, satu lagi disebabkan tiadanya masa aku menghadap laptop. Pelbagai isu menerjah sebenarnya tetapi semuanya berjaya disantuni oleh sahabat2 yang lain. Apapun, aku nak ucapkan tahni'ah kepada sahabat2 pejuang yang berkampung di Dataran Merdeka sempena bantahan PTPTN semalam. Aku tak dapat join sebab pagi tadi aku diperlukan untuk berada dalam Muktamar PAS Batu.

Walaupun begitu, bukan isu itu yang ingin aku sentuh menerusi penulisan kali ini.

Thursday, April 12, 2012

156! Bagaimana sekarang?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Ada beberapa perkara yang pasti jatuh dalam masa terdekat ini - ekonomi dunia, moral, dan ranking bolasepak negara. ada beberapa perkara yang jatuh itu pasti akan naik semula - ekonomi dunia dan moral. Ranking bolasepak negara bukanlah diantaranya.

Ranking bolasepak negara jatuh lagi dalam senarai ranking dunia FIFA yang baru dikeluarkan - jatuh 4 anak tangga kepada kedudukan 156. Ini adalah kedudukan yang terburuk pernah dihuni negara pada tahun ini. Malah tak keterlaluan jika dikatakan ini adalah kedudukan terburuk negara dalam sejarah ranking dunia sejak ianya diperkenalkan. Kedudukan terbaru ini menyaksikan kita berada di bawah Nepal, Palestin, Samoa, Bangladesh dan sebuah negara yang aku tak pernah dengar namanya - New Caledonia. Even berdasarkan ranking itu, kita berada di kedudukan kelima dalam senarai pasukan2 Asia Tenggara. Best tak?


Juara Sukan Sea dan AFF sebenarnya hanyalah pasukan kelima terbaik Asia Tenggara secara hakikat.

Aku tak berminat nak embroil soalan2 yang biasa kita dengar setiap kali benda bodoh ni terutara. Aku malas nak bermain "blame game" dan tunding jari kat memana pihak secara rambang. Aku hanya ada satu tertuduh sahaja dalam kes ini.

FAM. Setepatnya? Jawatankuasa Tertinggi FAM terutamanya Presiden.

Kenapa aku kata macam tu? Baik. Cuba kita fikirkan sejenak -

Ketika pasukan Malaysia gagal bermain dengan baik, jurulatih acapkali bertukar. Kepimpinan atas masih lagi “kebal”.

Ketika ranking FIFA Malaysia jatuh, senaraian pemain dan jurulatih cukup goyah. Bila-bila masa sahaja boleh ditukar ganti. Tetapi, kepimpinan atas masih lagi “utuh” di atas sana.

Ketika pasukan Malaysia tidak menunjukkan prestasi yang sebenar dan acapkali kalah dalam beberapa perlawanan, pemain dan jurulatih begitu teruk dihentam oleh kalangan peminat bolasepak Malaysia. Tetapi kepimpinan atas masih terus teguh bersama-sama jawatan masing-masing yang dilihat begitu “galat” untuk ditinggalkan mereka.

Jikalau mahu dibandingkan daripada infrastruktur dan kemudahan yang disediakan Malaysia lebih dilihat jauh ke hadapan meninggalkan negara-negara seperti Bangladesh dan Nepal. Aku tak perlu membuat perbandingan dengan negara2 seperti Vietnam yang dahulunya menjadi lauk makan tengahari bagi pasukan negara, tetapi kini telah mencecah kedudukan 100 terbaik dunia. Ianya akan menambahkan sakit hati.

Terimalah hakikat - pengurusan FAMlah yang menjadikan semua ini realiti. Let's face it - selagi ada budaya "ampun Tuanku" dalam pengurusan FAM, selagi itulah bolasepak Malaysia takkan kemana2. Memang benar Sultan Ahmad Shah pernah membawa negara ke mercu kegemilangan - tapi bila tu? Berapa puluh tahun yang sudah? Dunia berubah beb. Semakin lama orang2 yang sama duduk di atas sana, semakin kuat kuasa depa dan pastinya, "absolute power corrupts absolutely". Inilah yang berlaku.

Aku juga malas nak ambil contoh penggantungan Annuar Musa akibat berselisih dengan pengurusan FAM. Datuk Ahmad Basri Akil (Allahyarham) yang kita tau merupakan seorrg visionary yang hebat dalam bolasepak negara juga menjadi mangsa "hang tak boleh lawan sultan". Sistem pemerintahan FAM amat bersifat diktatorial. Penuh bad politiking. Penuh cantas mencantas dan memasing berada di tampuk kuasa for the sake of power semata2.

Aku ingat lagi kononnya FAM nak bawak perubahan utk jawatan setiausaha agung - siap iklan dalam suratkhabar lagi. Alih2 apa jadi? Dilantiknya muka yang sama iaitu Ibrahim Saad jadi S/U. Bolasepak Malaysia tak kemana2.

Aku pernah suarakan benda ni ketika menjadi tetamu radio Bernama dulu - kita expect pemain dan coach semuanya professional, tetapi bagaimana dengan aspek pengurusan FAM dan persatuan bolasepak2 negeri? Apakah mereka ini professional? Apakah mereka memahami bolasepak sepertimana mereka yang sememangnya melibatkan diri dengan sukan ini secara first hand sejak berumur 5 tahun? Kita lihat di England - Gareth Southgate kini diberi kepercayaan untuk menjawat jawatan yang begitu tinggi dalam FA England dan dia bukan orang yang pertama. Ramai lagi bekas pemain dan bekas jurulatih diberikan kepercayaan untuk mengisi jawatan2 teknikal yang penting dalam FA England dan kelab2 bolasepak Liga Perdana Inggeris. Di Bayern Munich umpamanya, pengerusi Bayern ialah Uli Hoeness, bekas jagoan Jerman Barat dan Bayern era 70-an. Sebelum itu Franz Beckenbauer yang memegang teraju itu.

Atas sebab itulah Lim Teong Kim, yang kini menjawat jawatan jurulatih pasukan remaja Bayern menyatakan bahawa beza professionalisme antara bolasepak Malaysia dan Bayern (Bayern ye, bukan Jerman. Kalau dengan Jerman, lagi la jauh panggang dari api) begitu ketara - bagaikan langit dan bumi. Sebab itulah pada ketika FAM sanggup berabis duit nak pujuk Teng Kim balik Malaysia, Teong Kim hanya menyebut "Danke, un no Danke".

Pastinya mereka yang membaca tulisan aku ini akan ada yang mengutuk aku dengan menyatakan "apa yang aku tau pasal bolasepak negara", "apakah aku merasakan diri aku ni lebih hebat banding sultan utk mengurus bolasepak negara". Meh sini aku bagitau - aku menulis berdasarkan pemerhatian selayaknya sebagai pemerhati bolasepak negara yang setia sejak zaman berzaman. Kalau ditanya kepada budak tadika sekalipun, pastinya depa akan bagi jawapan yang sama. Terimalah hakikat - Sultan Ahmad Shah dan pucuk pimpinan FAM sudah terlalu lama berada di puncak kuasa. Sistem yang sama dah digunakan berulang kali sekian lama - hanya ditweak sana sini sahaja. Ibarat kereta Datsun buruk - korg cuba la tukar radiator, pasang sport rim seumpamanya, ianya kekal Datsun buruk.

Sistem dan perjalanan liga kita kelam kabut. Kejap ada import player, kejap larang. Kejap liga banyak ni pasukannya, kejap dikurangkan. Aspek perjalanan liga dan pasukan2 yang bertanding juga caca merba - tak de sistem. Padahal kita sebenarnya dah ada satu sistem yang cantik pada peringkat sekolah2 rendah lagi tapi bila sampai ke level tertinggi, jadi hancur lebur. Insya Allah aku akan ulas benda ni pada entri akan datang mengenai cadangan aku terhadap sistem liga kita ni.

Tolonglah - tak guna kita ada fasiliti bernilai jutaan ringgit serba canggih sebegini kalau pengurusannya seantik stadium merdeka. Nak bolasepak Malaysia naik balik? Rombak semua sekali. Mulakan dari square one. Or else, kita mungkin akan menggantikan American Samoa sebagai pasukan tercorot di dunia.

Wednesday, April 11, 2012

Menyusur Sinar Bulan - Tertubuhnya Jemaah Islam bahagian 4


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Alhamdulillah, kini kita dah masuk ke bahagian keempat dari siri “Tertubuhnya Jemaah Islam” di bawah tajuk “Menyusur Sinar Bulan” yang menerangkan tentang sejarah PAS yang sebenar. Setakat ni sambutan terhadap siri2 penjelasan dan perkongsian sejarah ini amat2 menarik dan hebat dimana selaku pengantar, aku mengharapkan agar lembaran2 ini mampu untuk memberikan kita kefahaman yang lebih mendalam terhadap PAS dan perjuangannya serta asas sejarahnya.

Pada bahagian 3, aku telah menceritakan ttg perihal punca PAS ditubuhkan, dan pada bahagian kali ini yang merupakan bahagian terakhir siri “Tertubuhnya Jemaah Islam” ini aku akan garapkan tentang matlamat penubuhan PAS dan insya Allah, akan menyentuh sedikit ttg sejarah bendera PAS.

Mulai esok, kita akan masuk bab baru dalam siri “Menyusur Sinar Bulan” dengan memberikan penekanan terhadap perjuangan dan perjalanan PAS secara detail dibawah 3 bekas YDPnya. Teruskan membaca.

Murtad - Apakah hukumannya?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Hukuman bunuh adalah hukuman bagi kesalahan murtad. Ia telah menjadi kesepakatan para ulama silam. Ia bersandarkan satu hadis Nabi s.a.w. maksudnya berbunyi : “Sesiapa yang menukar agamanya, maka bunuhlah ia”. (Riwayat Bukhari).

Dr. Wahbah az-Zuhaili berkata : “Dan para fuqaha telah sepakat di atas kewajipan bunuh terhadap murtad…dan para ahli ilmu telah ijmak di atas kewajipan membunuh orang yang murtad”. (al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, juzuk 7, halaman 5580).

Timbul satu persoalan di benak fikiran ramai umat Islam dan golongan bukan Islam tentang agama Islam yang begitu keras menghukum orang yang murtad. Di mana kebebasan beragama yang termaktub dalam perlembagaan? Alangkah zalimnya Islam hingga sanggup menghukum bunuh orang yang murtad?

Tuhan Sudah Uji, Namun Ada Manusia Ingkar...


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Hari ni nada aku agak berlainan - ketika aku menulis entri ini, fikiran aku masih lagi terbayang kemungkinan tsunami berlaku sepertimana tahun 2004 dulu.

Satu gempa bumi yang kuat berukuran 8.6 pada skala Richter telah berlaku pada jam 4.38 petang itu. Ianya dikesan pada kedudukan 431km barat daya Banda Aceh, Indonesia dan 962km di barat Kuala Lumpur. Lantaran kejadian itu, amaran tsunami dikeluarkan serta merta oleh pihak berkuasa Acheh, Malaysia, Phuket dan lain2 kawasan yang berpotensi terkena landaan tsunami.

Tuesday, April 10, 2012

Menyusur Sinar Bulan - Tertubuhnya Jemaah Islam bahagian 3


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Alhamdulillah, kita dah pun masuk ke bahagian ketiga daripada siri “Menyurur Sinar Bulan” yang memperkatakan khusus tentang sejarah PAS yang sebenar berdasarkan fakta dan bukti yang sahih. Sebetulnya, setiap perkara data di dalam penulisan ini mempunyai glosari dan rujukannya tetapi tidaklah dapat aku menyertakannya kat sini atas sebab kekangan ruang, namun ianya boleh didapati jika korg membaca buku “Menegak Agama Membela Bangsa” susunan DR Ismail Said seperti yang aku disclosekan pada bahagian 1.

Bahagian 2 yang baru berlalu telah menghamparkan kita detik dan masa bagaimana PAS muncul hasil daripada persidangan Ulama sebanyak 3 kali. Sebetulnya, begitu banyak sekali tohmahan mengenai PAS yag perlu aku jawab terutamanya mengenai matlamat penubuhannya, nama parti itu, kedudukan Ahmad Fuad dan sebagainya tetapi apakah aku menulis ini semata2 nak ikut apa yang puak2 UMNO tohmahkan, atau aku hendak menceritakan secara jelas sejarah PAS ini mengikut kronologi? Ya – lebih perlu untuk aku menceritakan secara kronologi. Jadi bagi puak2 UMNO yang masih sakan nak memfitnah, harap bersabar. Aku akan jawab segala tohmahan korg seiring dengan perjalanan memoir ini.

Semoga Allah memberikan aku ilham dan kekuatan untuk terus mengongsikan sejarah PAS ini untuk tatapan generasi muda PAS dan negara amnya. Wallahu a’lam.

*****

Seperti yang telah kita kongsikan pada bahagian yang lalu, kita telah menyaksikan bagaimanakah PAS tertubuh selepas Persidangan Ulama Ketiga di Butterworth dan siapakah Jawatankuasa Eksekutif pertamanya. Aku ingin menyentuh lebih jelas tentang perihal nama persatuan ini yang sebenarnya mengalami pertukaran berkali2 lantaran masalah legislatif acuan penjajah pada masa itu.

Othman Hamzah mencadangkan nama Persatuan Ulama Se Malaya dipinda kepada “Persatuan Islam Se Malaya” (akronimnya sama, iaitu PAS atas dasar mengambil ejaan jawi) atas alasan keahliannya adalah terbuka kepada umum dan tidak terhad kepada ulama. Asal saja org itu Islam dan baligh, dia layak menganggotai PAS. Ia juga meragui akan penyertaan ulama2 pada masa itu kerana jelas ketika persidangan2 ulama yang telah diadakan sebanyak 3 kali, kehadiran mereka tidak begitu memuaskan. Ini kerana ulama2 pada masa itu lebih selesa untuk duduk dan bergerak melalui pondok masing2 dan kurang berminat terlibat dalam hal siasah. Kerana tujuan penubuhan adalah untuk mewujudkan satu perikatan Islam, maka lebih munasabah jika nama ‘ulama’ digantikan dengan ‘Islam’.

PAS telah mengalami pertukaran namanya sebanyak 2 kali. Pertama, apabila Malaya telah mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, maka dalam mesyuarat agung tahunannya, ia ditukar kepada “Persatuan Islam Sa Tanah Melayu”. Perubahan “Malaya” ke “Tanah Melayu” diperjelaskan oleh Zulkifli Mohamad,

...perkataan Malaya itu ialah nama yang ditimbulkan oleh penjajah maka dengan lenyapnya penjajah dalam negeri ini sudah pada tempantnyalah nama Malaya itu dikikis dari nama persatuan kita. Ini sesuai dengan dasar kita untuk mengembalikan Tanah Melayu kepada hak dan kepunyaan bangsa Melayu”.

Pengunaan nama ini telah diluluskan oleh Pendaftar Pertubuhan Malaya pada 12 Mei 1956, manakala nama PAS dalam bahasa inggeris pula ialah “Islamic Party of Tanah Melayu” dan bukannya Pan Malayan Islamic Party” seperti yang telah diputuskan dalam mesyuarat jawatankuasa kerja agung PAS pada 25 Januari 1959.

Namun begitu, ketika bertanding PRU pertama 1955, PAS terpaksa bertanding atas nama “Pan Malayan Islamic Party”. Kenapa?

Pertama, undang2 pendaftaran penjajah waktu itu mewajibkan setiap parti yang ingin menyertai PRU WAJIB MENDAFTARKAN pertubuhan mereka dalam bahasa inggeris. Ini menjelaskan kenapa walaupun PAS ditubuhkan pada tahun 1951, tetapi mereka hanya diberikan kelulusan sebagai parti politik pada 15 Jun 1955 – sebulan lebih sebelum PRU pertama. Atas dasar yang sama juga UMNO yang bermula dengan nama PEKEMBAR atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu bertukar kepada United Malays National Organization atau UMNO yg kita ketahui hingga hari ini. Begitu juga apabila Dato Onn Jaafar keluar dari UMNO, beliau menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya atau nama inggerisnya Independent of Malaya Party atau IMP. Namun begitu, tidak seperti UMNO yang terus mengekalkan warisan penjajah pada nama mereka, PAS teguh dengan nama bercirikan Melayu dan Islam (berdasarkan akronim jawinya). Nama “Parti Islam Se Malaysia” yang kita gunapakai sekarang telah diluluskan penggunaannya pada 29 Julai 1972, berdasarkan keputusan mesyuarat agung tahunan PAS kali ke 18.

Jika ada pihak yang menyatakan kewujudan PAS adalah untuk memecahkan undi UMNO, sila jawab kenapa dalam masa yang sama British membenarkan kewujudan IMP (dan kemudiannya National Party atau Parti Negara) kelolaan Dato Onn, Perak National Party, Labour Party, Perak Malay League, dan Perak Progressive Party? Apakah juga bertujuan untuk memecahkan undi untuk UMNO? More of this pada bahagian2 yang akan datang.

Walaupun PAS ini lahir daripada tajaan UMNO, namun akhirnya ia muncul sebagai sebuah parti yang mempunyai identitinya sendiri dan berbeza daripada dasar perjuangan UMNO. Dalam hal ini, Nakhaie menyebut,

...walaupun penubuhan PAS itu hasil daripada tajaan UMNO untuk menampung kegiatan elemen2 Islam dalam parti tersebut yang berpengaruh, namun hasilnya tidak menguntungkan UMNO. PAS akhirnya muncul sebagai suatu jemaah yang mempunyai identiti sendiri”.

Penubuhan PAS disebabkan oleh beberapa faktor, terutamanya faktor dalaman UMNO itu sendiri. Ustaz Hassan Shukri dalam satu temubual menjelaskan bahawa PAS ditubuhkan kerana golongan ulama dalam UMNO ingn memperbetulkan perjalanan UMNO yang dikatakan terkeluar dari ajaran agama, umpamanya penganjuran loteri kebajikan yang jelas sekali bertentangan dengan Islam. Judi loteri ini telah ditentang oleh golongan ulama, sama ada dalam atau di luar UMNO. Memandangkan wujudnya tentangan terhadap sistem inilah maka ia telah membawa kepada tertubuhnya PAS. Keadaan ini ada dinyatakan dalam risalah yang bertajuk Masa Depan PAS Johor sebagai,

..salah satu sebab mengapa PAS ditubuhkan ialah sebagai protes kepada UMNO yang pada ketika itu hendak membenarkan judi dan loteri. Haji Ahmad Fuad Hassan dan haji Abdullah Fahim serta Haji Fadlullah Suhaimi telah bangun menentang sekeras2nya judi tersebut”.

Usaha memperkenalkan judi loteri ini telah dikemukakan oleh Kesatuan Melayu Kedah dan disokong oleh Perikatan Melayu Perak. Bagi menjayakan sistem tersebut, UMNO telah mengadakan Fund Fair. Mery Go Round, rumah hantu, roller coaster – got it?

Hal yang sama juga dijelaskan oleh bekas presiden PAS, Dato Mohd Asri Muda dalam memoir politiknya,

Dalam tahun 1952 sebahagian daripada pemimpin UMNO yang berjiwa Islam telah merasakan suatu kekosongan dalam bidang dan ruang gerakan politik jika Islam tidak disertakan bersama. Pada masa itu UMNO telah ada satu bahagian yang diberikan tugas bagi menangani urusan hal ehwal Islam yang diketuai oleh Haji Ahmad Fuad Hassan. Walaubagaimanapun, mereka masih belum merasa puas. Mereka mahukan sebuah badan yang berdiri sendiri sekalipun mereka masih menganggap bahawa hubungan dengan UMNO masih wujud”.

Penubuhan PAS juga ada kaitan dengan usaha mewujudkan penyelarasan dalam jabatan Agama di Tanah Melayu. Usaha2 ini ada dinyatakan dalam Persidangan Ulama2 SeMalaya kali kedua, persidangan yang sama menyaksikan cadangan membentuk PAS ini wujud. Persidangan itu menggariskan tiga keputusan yang dinyatakan, iaitu yang pertamanya mendirikan satu persatuan alim ulama yang bebas, kedua melantik jawatankuasa sementara bagi menggubal perlembagaan dan ketiga adalah meneruskan ikhtiar bagi menyatukan pentadbiran agama dalam Persekutuan Tanah Melayu. Mengikut Tengku Ismail Abdul Rahman selaku ketua Jabatan Islam Johor, keinginan untuk membentuk satu parti politik yang bebas dalam mencapai pemusatan hal ehwal Islam, maka penyatuan di kalangan pentadbiran agama Islam adalah amat penting. Penyatuan akan menjamin tercapainya islah yang diingini. Usaha tersebut disokong oleh Ahmad Fuad seperti yang dinyatakannya dalam Suara UMNO bertarikh 1 Jun 1951,

...Persatuan Ulama merupakan satu2nya jalan ke arah penyatuan walaupun persoalan agama dan perkembangannya berada di tangan Allah, namun ia tidak akan dapat dicapai begitu sahaja tanpa usaha dari segi barisan yang bersatu teguh”.

Kebimbangan terhadap dasar perjuangan UMNO juga berpengaruh terhadap penubuhan PAS. Kenyataan ini terbukti apabila Ahmad Fuad menggubal undang2 pembentukan PAS beberapa bulan selepas persidangan dijalankan, beliau memperbaiki atau menolak mana2 dasar perjuangan UMNO yang banyak bertentangan dengan pegangan alim ulama dan Islam.

Suara Islam pada 17 Mac 1957 telah menjelaskan sebab PAS ditubuhkan seperti berikut,

...tertubuhnya PAS lima tahun yang lalu adalah merupakan penyataan hasrat umat Islam negeri ini hendak melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya dalam memperjuangakn kemerdekaan tanah airnya dan hendak menentukan bahagiannya dalam membina dan membangunkan negaranya”.

Menurut Funston pula,

...the first political organization pursuing Malay-Islamic nationalism, a direct forerunner of PAS”.

Bekas ajk PAS Pusat, Ustaz Baharuddin Latif pernah menyebut bahawa parti itu ditubuhkan akibat keretakan yang ada dalam UMNO. Menurutnya,

Di kalangan pemimpin2 UMNO telah terdapat keretakan di antara golongan menyokong Dato Onn Jaafar dan di satu pihak dan kalangan yang menentangnya berpunca dari dasar Dato Onn yang mahu membawa penyertaan orang2 bukan melayu ke dalam UMNO. Di satu sudut yang lain terdapat perselisihan pendapat di antara Dato Onn dengan Raja2 Melayu berkaitan dengan melantik orang melayu menjadi Timbalan Pesuruhjaya Tinggi British di bawah Pesuruhjaya Tinggi British yang disetujui oleh Dato Onn tetapi ditentang Raja2 Melayu. Di samping itu, Dato Onn juga merupakan orang yang paling kuat mahukan penyatuan pentadbiran agama Islam di seluruh Semenanjung yang juga tidak disenangi oleh Raja2 Melayu. Dato Onn masa itu di ambang hendak keluar UMNO dan menubuhkan parti baru iaitu IMP”.

BERSAMBUNG BAHAGIAN 4

Najib Menteri Wanita - penghinaan kepada wanita UMNO BN?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Dalam satu keputusan yang bagi aku "menakjubkan", Najib Tun Razak telah melantik dirinya sendiri selaku pemangku Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Tidak ada alasan yang kukuh diberikan selain daripada "ini adalah hak perdana menteri untuk mengawal selia mana2 kementerian atas keperluan". Puak2 UMNO juga menunjukkan contoh sejarah bilamana Tun Mahathir mengambilalih jawatan Menteri Kewangan sejurus selepas pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kalau Tun Madey ambil alih Menteri Kewangan tu, aku boleh fahamila rasionalitinya sebab ianya melibatkan satu bidang yang umum, iaitu kewangan. Tapi MENTERI WANITA?

Monday, April 9, 2012

Menyusur Sinar Bulan - Tertubuhnya Jemaah Islam bahagian 2


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Alhamdulillah, kita dah masuk bahagian kedua daripada siri perkongsian sejarah PAS secara detail. Menerusi bahagian 1, kita dah pun meneliti fakta bahawa gerakan umat melayu untuk menengahkan Islam dalam aspek sosiopolitik masyarakat telah pun berakar umbi sejak awal kurun ke-20. Ini jelas membuktikan bahawa perjuangan melayu pada ketika itu TIDAK BERPAKSI KEPADA BANGSA, tetapi BERPAKSIKAN AGAMA.

Kenapa begitu? Apakah benar dakwaan melayu itu Islam, dan Islam itu melayu? Tidak sebenarnya. Pada zaman itu, HANYA ORANG MELAYU SAHAJA di Tanah Melayu ini yang beragama Islam. Belum wujud lagi saudara2 baru pada ketika itu. Sebab itulah perjuangan depa mengenai agama pastinya melibatkan bangsa. Perjuangan sentiasa berubah2 mengikut peredaran zaman. Dalam Islam, ini digelar “murunah”.

Dalam bahagian 1 juga, kita telah menyaksikan betapa inisiasi untuk mewujudkan persatuan khas untuk ulama dan ilmuwan Islam telah berjalan dengan mesyuarat penajaannya telah diadakan di Muar pada awal tahun 1950. Insya Allah, kita akan menyambung penyusuran sejarah ini melalui bahagian 2 ini.

Allahumma salli ‘ala Muhammad.

PTPTN - kenapa berkira sangat untuk rakyat?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Nampaknya, gagasan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memansuhkan PTPTP mendapat reaksi hebat - terutamanya "buah pertahankan diri" yang serba kelam kelibut dari pak menteri UMNO, daripada sang menteri perdana sampailah ke menteri2 "low class". Punya la kelam kelibut sampai alasan2 yang depa bagi semuanya pandir belaka.

Malah, pak katak juga turut bersuara apabila menyatakan "jika PTPTN dimansuhkan, melayu akan terjejas". Sekurang2nya, inilah alasan yang diberikan oleh semua menteri UMNO (kecuali, setakat ni, Saifudin Abdullah). Depa memberikan alasan2 bahawa jika PTPTN dihapus, melayu akan terjejas kerana IPTS akan gulung tikar, Petronas akan tertekan kerana terpaksa menampung dana dan sebagainya.

Soalnya, betul ke?

Sunday, April 8, 2012

Menyusur Sinar Bulan - Tertubuhnya Jemaah Islam bahagian 1


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Ramai org, termasuk ahli2 PAS sendiri (kecuali old timer) yang aku rasa masih tak tahu dari manakah PAS berasal. Yang kita tahu, PAS berasal dari serpihan UMNO pada 1951 ekoran bantahan daripada Bahagian Hal Ehwal Islam UMNO terhadap keputusan UMNO memperkenalkan loteri kebajikan. Namun, puak2 UMNO juga cuba menyebarkan khabar karut bahawa wujudnya PAS disebabkan Hj Ahmad Fuad kalah pemilihan presiden UMNO di tangan Dato Onn Jaafar lalu mewujudkan parti sendiri.

Maka, aku mengambil inisiatif untuk mengemukakan kajian sejarah sebenar mengenai perihal penubuhan PAS dan penglibatannya dalam senario politik negara sebelum merdeka. Fakta dan data yang aku garap ini adalah berdasarkan kajian intensif aku terhadap beberapa makalah arkib PAS dan juga merujuk kepada hasil kajian Dr Ismail Said yang dimuatkan dalam buku "Menegak Agama Membela Bangsa" yang mengkhususkan tentang perjuangan PAS sejak tahun 1950 hinggalah 1970. Hasil kajian akademik Dr Ismail Said ini merakamkan sejarah awal PAS, menjelang kemerdekaan daripada penjajah Inggeris dan perjuangan getir tahun-tahun awal selepas merdeka.

Kajian Dr Ismail ini menceritakan perjuangan PAS di bawah pemimpin-pemimpin awal Haji Ahmad Fuad Hassan, Dr Haji Abbas Alias dan Dr Burhanuddin al-Helmi. Hasil kajian yang dikemukakan dengan mudah menjawab dakwaan bahawa hanya parti nasionalis UMNO dan sekutunya sahaja yang memperjuangkan kemerdekaan, atau mereka sahaja pejuang tulen kemerdekaan.

Atas dasar kecintaan aku terhadap sejarah, dan kewajiban aku utk menangkis segala tohmahan mengenai PAS maka inilah sedikit sumbangan aku sebagai ilmu untuk semua.

Semoga kita akan mendapat manfaatnya bersama, insya Allah.

Tahniah Aishah! Kami akan bersama-sama anda


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Makin lama, makin ramai artis atau bekas artis yang menyatakan sokongan padu depa terhadap PAS dan perjuangan Islam yg dibawa oleh PAS. Akhil Hayy, Bob Lokman, Ringgo, Sham Kamikaze, Man John, Iwan Shahman - sekadar menyebut beberapa nama - dan ramai lagi yang sedang dan akan menyusul. Ada yang menyatakan sokongan secara jelas dan ada yang menyatakan sokongan secara sembunyi2. Begitu juga dengan bekas pegawai2 tinggi kerajaan yang mengalihkan sokongan depa terhadap PAS. Dalam kes Ariff Sabri dan Aspan Alias, depa sebenarnya menyokong PAS tetapi dek kerana malu dan takut kisah silam depa yang teruk masa dalam UMNO dulu (kaki club dll...perangai VIP UMNO yang standard) menjadi liabiliti kpd PAS, maka depa masuk DAP. Banyak lagi kisahnya.

Demokrasi - apakah haram secara total? Menjawab persoalan..


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Demokrasi adalah sebuah tema yang banyak dibahas oleh para ulama dan intelektual Islam. Untuk menjawab dan memosisikan demokrasi secara tepat kita harus terlebih dahulu mengetahui prinsip demokrasi berikut pandangan para ulama tentangnya.

Demokrasi alat dakwah Islam


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Islam berkembang dengan dakwah. Bermula dengan dakwah fardiyyah hinggalah jihad fi sabilillah. Dakwah merupakan perkara penting dalam Islam. Dengan dakwah, manusia akan merasakan kehebatan islam. Dengan dakwah, manusia akan menjadikan Islam sebagai cara hidup. Dengan dakwah, manusia akan mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat.

Manusia pula memerlukan kehidupan yang sempurna. Mereka inginkan keamanan, keselamatan, kedamaian dan berbagai-bagai lagi keinginan. Semuanya adalah keinginan fitrah kemanusiaan yang sememangnya wujud dalam jiwa manusia.

Isu Sumpah Laknat & Perlukah Dibalas Sumpah?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Sekali lagi isu sumpah berdengung hebat di dalam negara kita. Dalam peruntukan perundangan Islam, amalan sumpah wujud dengan syarat-syarat tertentu, bagi mensabitkan sesuatu dakwaan atau menolaknya. Apabila itu dilakukan, bermakna individu yang bersumpah sedang menyandarkan inti yang dikatakannya kepada Allah. Tindakan itu menjadikan inti yang didakwa atau bantah itu mempunyai suatu ‘weight’ menurut perspektif hukum Islam atau secara spiritual, malah juga mempunyai pengaruh di dalam menagih keyakinan dan kepercayaan hakim dan masyarakat umat Islam.

Ramai yang bertanya saya pandangan berkenaan sumpah yang dilakukan oleh orang-orang politik dengan bermotifkan politik tentunya. Sebenarnya, eloknya sokongan yang diinginkan tidaklah digunakan mana-mana kaedah-kaedah Islam sebagai platformnya. Ada yang berusaha untuk menjadikan satu peraturan dalam hukum Islam iaitu sumpah dengan nama Allah sebagai senjata dalam politik kepartian. Bagi saya,itu kurang sihat.

Bagi mereka yang sudi membaca dan menyelak lembaran artikel ini, saya nasihatkan agar membaca dengan tenang sehingga habis sebelum membuat sebarang tanggapan dan komentar. Itu perlu bagi mendapatkan gambaran jelas kandungan artikel ini.

Syair Jihad - Khusus untuk Pejuang Islam!


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Hari ini tiada senda dalam bicara
deru air mata merupakan segalanya
sang hati bicara sendiri
bangunkan ummah bina generasi

di bumi yang bertuah ini
diriku mula mengenali
matlamat hidup sebagai abdi
kepadaMu Allah, Allahu Rabbi

diriku kini sehebat unggas
terbang ria di angkasa raya
menyanyi merdu irama kalbu
indahnya indahnya, oh indahnya

wahai teman dengarlah pesananku ini
hidup di bumi yang bertuah
tumbuhnya sesubur tanaman di lembah
melahirkan insan berjiwa tabah

kutiplah mutiara mutiara indah
buat bekalan diri berpindah
sebelum jejak kaki melangkah
sebelum penyesalan membawa padah

wahai teman seperjuangan
usah digentar musuh di hadapan
pandanglah kedepan balasan Tuhan
syurga Firdaus menanti kalian

teruskan! teruskan!
perjuangan menegak kebenaran
di dalam kebungkaman akhir zaman
selagi hayat dikandung badan

wahai teman seperjuangan
dengarlah pesananku ini
pohon untukku di dalam doamu
diriku pejuang Islam yang satu...

Saturday, April 7, 2012

Kita ada adab kita...


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

"sebagai salah seorg ADMIN di PAGE nih..
wa xsetuju dgn POLITIK PHOTOSHOP gambar sesiapapon dalam keadaan mengAIBkan..
ini POLITIK UMNO!!
antara TUNTUTAN BERSIH ialah HENTIKAN POLITIK KOTOR..
jadi seharusnya JIKA KITA SUPPORT BERSIH..
kita kena LAKSANAKAN TUNTUTAN BERSIH pada diri kita dulu..
wa xsetuju..dan bangkang POLITIK STAIL INI!!
harap ADMIN tersebut AMBIK TINDAKAN SEGERA!!
"

Ini adalah kata2 salah seorang admin sebuah page politik yang terkemuka, iaitu page "Kami Benci Najib Tun Razak". Ini adalah rentetan daripada tindakan salah seorg user pro PR yang post satu gambar superimpose menunjukkan Rosmah Mansor sedang melakukan tarian tiang.

Ini bukan kes pertama. Lately ni aku lihat terdapat keghairahan dari kalangan sahabat2 PR mengimpose gambar dan post gambar tersebut untuk dijadikan bahan kutukan khalayak. Kalau depa tak impose pun, depa letak gambar2 yang tak ada kaitan dan tidak ada nilai pengajaran apa pun (contoh, letak gambar awek seksi pakai baju pink tapi posting kaitkan dengan Puteri UMNO). Kenapa kecenderungan ini?

Friday, April 6, 2012

Selamat jalan Kak Ijat. Bawalah lembu-lembumu bersama...


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Esok 8 April. Esok akan berlangsung Muktamar Pemuda PAS Batu. Esok aku akan membentangkan usul kpd Dewan Pemuda PAS Pusat bagi mewakili Pemuda PAS Batu. Esok ada program Public Speaking Class yg akan dihadiri isteri aku.

Tapi semuanya tu tidak dapat menandingi satu lagi peristiwa penting yg bakal berlaku esok - Shahrizat Abdul Jalil meletak jawatan sebagai Menteri dan Senator secara rasmi.

Saya bertanya je, yang terlompat-lompat tu kenapa?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Ini adalah satu kisah lawak yg berlaku dalam DUN Perak, melibatkan Datuk Sri Nizar Jamaluddin dan YB Sungai Rapat, Hamidah Osman.

Ingat para imam ni kedarah duit sangat ke?!


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Siang tadi berlangsung satu majlis "Perhimpunan Perdana Warga Agama dan Qaryah Wilayah Persekutuan" yang berlangsung di PJCC. Macam mana aku tau? Aku terdengar siaran lintas langsung melalui IKIM.fm masa tengah nak siap2 utk ke kedai tadi. Tak pernah2nya aku berminat nak dengar apa jua program yg melibatkan kerajaan BN ni tapi kali ni aku tertarik pula nak dengar.

Tapi Allah je tahu perasaan aku selepas habis lintas langsung tu.

Thursday, April 5, 2012

Kenapa UMNO cuak sangat dengan BERSIH?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Bila gendang BERSIH dipalu, mula la keluar ayat2 yang karut marut dari puak2 UMNO.

Sehingga kini, atas sebab musabab yg aku tak faham, depa cukup benci dengan BERSIH. Dari dulu depa cuba menanamkan pelbagai tohmahan dan fitnah terhadap BERSIH.

Aku ingat lagi masa tahun 2007 ketika negara dibawah pemerintahan mertua-menantu, masa tu BERSIH 1 sedang dimootkan. Habis perhimpunan agung UMNO masa tu digunakan utk menghentam BERSIH tapi disebabkan masa tu BERSIH ini tak menyeluruh, maka hentaman itu agak bersifat "tembak biasa" je. Tambahan lak, walaupun Pak Lah adalah PM yg digambarkan sebagai lembik tetapi dia berani menghadapi situasi BERSIH atas kesedarannya tentang "hak rakyat bersuara". Tiada kedengaran lagi masa tu betapa BERSIH ni "anasir pelbagai pihak".

Wednesday, April 4, 2012

Bandingkan GAJI kita pula dengan negara jiran!


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Selalunya kerajaan UMNO BN akan bandingkan harga petrol dengan negara jiran. bandingkan harga gula dengan negara jiran. Selalu mencanang kita jauh lebih maju banding certain2 negara.

Hari ni, jom kita bandingkan satu lagi benda yg pastinya UMNO BN tak berapa berani nak bandingkkan, iaitu PURATA TANGGA GAJI.

Menjatuhkan pemerintah - mengikut Ahlul Sunnah Wal Jamaah


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Ulama sepakat menyatakan, tidak harus mengugurkan dan keluar dari melakukan ketaatan kepada pemerintah, selama pemerintah itu melaksanakan tuntutan syariat, adil terhadap rakyat dan menguruskan maslahat rakyat dengan kebaikan.

Walaubagaimanapun, disana terdapat beberapa amalan-amalan pemerintah yang wajib kepada rakyat mengugurkan mereka dari pemerintahan. Antara amalan-amalan tersebut adalah seperti berikut;

Ketaatan kepada pemimpin itu TIDAK MUTLAK.


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Baru2 ini, aku disoal oleh seorg hamba Allah menerusi inbox Facebook -

"Assalamualaikum, puak UMNO beritahu kita kena taat pada pemimpin. Dia keluarkan dalil dari surah An Nisa ayat 59, 'Taatlah kamu kepada Allah, dan taatlah kamu kepada Rasul, dan orang2 yang berkuasa di kalangan kamu dan sekiranya kamu berbantah bantahan mengenai sesuatu perkara
maka kembalilah kepada Allah(Quran) dan Rasulnya( Hadis)
'. "Uthi'ullah" <--- taatlah kamu kepada Allah. "Wa uthi'ur Rasul" <-- dan taatlah kamu kepada Rasul. "Wa ulil amri minkum" <--- dan orang yang berkuasa di kalangan kamu. Bagaimanakah itu?" Sememangnya, ayat ini adalah ayat yang paling popular bagi UMNO untuk menghalang atau membantutkan usaha2 kita untuk menyanggah dan membantah mereka atas alasan "Islam menuntut kita taat kepada pemimpin". Soalnya, apakah benar ayat ini tergunapakai berkenaan UMNO atau maksudnya telah diseleweng?

BERSIH 3.0 "Duduk & Bantah" - belum apa2 lagi dah keluar ayat karut?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Seperti yg kita tahu dan kita tunggu2, BERSIH 3.0 telah dilancarkan secara rasminya siang tadi dan akan diadakan pada 28 April ni di Dataran Merdeka, KL berkonsepkan "Duduk dan Bantah". Kempen kali ini mendapat sokongan dan kerjasama 84 buah NGO seluruh negara dan akan diadakan serentak secara synchronize dengan 32 lokasi di seluruh dunia.

Tuesday, April 3, 2012

Katak-katak yang berbunyi


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Rasanya dah lama kita tak dengar katak sekor dari Kulim ni berbunyi. Mungkin kerana suaranya tidak semerdu dulu. Mungkin juga kerana UMNO sudah mempunyai "katak" baru (albeit katak yg kena pecat) dan "katak bapak ayam" yg masih fresh kata2 depa.

Baru2 ni, katak nan sekor ni berbunyi lagi. Kat sini aku tepekkan kenyataannya seperti yg telah disampaikan kepada aku oleh seorg sahabat yg rajin menjengah blog dan tulisan katak Kulim ini -

Apa matlamat Hasan Ali sebenarnya?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Sehingga kini, aku masih tak dapat menangkap apakah matlamat Hasan Ali sebenarnya berhubung perjuangan terkininya disamping penubuhan Jati.

Sejak berpisah dengan PAS (atau lebih tepat, dipisahkan dari PAS), Hasan Ali melancarkan satu tour ceramah ke seluruh negara (setakat ni Sabah dan Sarawak belum dijengah lagi - tak cukup sponsor kot) atas nama "Jelajah Mempertahankan Akidah" selari dengan apa yg dianggapnya sebagai asbab kenapa dia dipecat dari PAS - "saya dipecat kerana mempertahankan akidah".

Tapi kenapa dalam road tournya, ceramah yg sepatutnya menjadi medan "mempertahankan akidah" kononnya tu menjadi medan "membelasah PAS"? Apa matlamat sebenar Hasan Ali mengadakan road tour itu sebenarnya?

Monday, April 2, 2012

Video murtad tak penting - kenapa Dr Rani berkata begitu?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Rentetan daripada pendedahan video murtad oleh Hasan Ali semalam, Dr Abdul Rani Osman selaku PJ PAS Wilayah dalam komen ringkasnya berkata, "Pas Selangor sudah mendapat arahan daripada Pas Pusat, tidak perlu layan apa yang dia hendak cakap. Banyak lagi benda besar yang hendak berikan tumpuan seperti pengundi hantu, rasuah. Kita pandang isu ini isu kecil sahaja, bagi Pas Selangor, ini (pendedahah video) tidak penting.

Kita tidak galak ahli pergi tetapi kalau ada yang pergi tidak mengapa, terpulang. Itu mereka pergi atas kapasiti individu bukan mewakili Pas. Kalau hendak pergi, pergilah. Tiada masalah,
"

Menurutnya lagi, Pas Pusat dan Selangor sememangnya sentiasa menentang sebarang usaha pihak tertentu yang cuba memurtadkan umat Islam.

"Isu murtad ini memang perlu kita tangani tetapi bukan dengan cara pergi dengar orang seperti ini bercakap, dia pun tiada kuasa.

Kalau Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) atau Majlis Agama Islam Selangor (Mais) buat, kita akan pergi. Masa dia jadi Exco, apa dia buat? Adakah murtad turun atau berkurangan?
"

Aku rasa, kenyataan Dr Rani itu straightforward dan memperlihatkan terus ttg cara yg paling berkesan untuk mengatasi gejala murtad ini, tetapi malangnya kenyataan beliau itu dimanipulasi puak2 UMNO yg menuduh Dr Rani "lari akidah", "ikut telunjuk DAP" dan sebagainya. Malah, Hasan Ali sendiri ketika mengulas kata2 Dr Rani menyifatkan kenyataan itu membuktikan Dr Rani ketua parasit di Selangor kerana memandang rendah gejala murtad yang semakin meruncing.

Murtad - benda dah lama, kenapa baru bising sekarang?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Maka hari ini kita dihidangkan dengan episod terbaru "perjuangan" Hasan Ali "menyelamatkan akidah ummah" dengan pemaparan video murtad menerusi berita2 utama negara. Khabarnya, beliau begitu marah hingga merah padam mukanya dan secara tak langsung, ini dijadikan "bukti kukuh" kononnya semakin lama semakin teruk gejala kristianisasi di Malaysia ini (dan tak lama lagi, pasti dia akan alihkan serangannya itu kepada Anwar Ibrahim dan Khalid Samad. Percayalah).

Sebagai muslim, aku tidak dapat lari dari merasa risau dan bimbang atas kepesatan gejala murtad di Malaysia ini - seolah2nya benda ni menjadi trend baru dalam masyarakat dan merupakan "wabak baru" yg muncul sederas virus H1N1. Soalnya, benarkah begitu?

Benarkah agenda murtad ni baru je muncul dalam sosiomasyarakat kita?

Sunday, April 1, 2012

Yang mati masa pacak bendera tu penyokong UMNO rupanya...


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ





koleksi2 printscreen di atas menunjukkan betapa puak2 UMNO memainkan isu kematian dua org aktivis parti, Rosli Hussin, 47, yang merupakan Pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) dan rakannya seorang penoreh, Mohd. Daishan Ibrahim, 37, akibat terkena renjatan letrik ketika memasang bendera parti di Kampung Tengah, Bukit Panau malam Jumaat yang lepas, dengan menuduh depa sebagai aktivis PAS yg mati ketika cuba memasang bendera PAS dan DAP.