Wednesday, February 1, 2012

Akhbar Yahudi Dakwa Mahathir Ada Hubungan Dengan Yitzak Rabin?


Artikel dari "Australian Jewish News" di bawah memberitahu kita beberapa perkara menarik berkaitan Dr Mahathir, sejauh mana kebenaran dakwaan portal online ini?


1) Mahathir berkawan baik dengan seorang Yahudi Singapore bernama Yahya Cohen.

2) Yahudi Yahya Cohen ini adalah rakan sekelas Dr Mahathir sewaktu beliau belajar di Universiti Malaya di Singapore.

3) Yahya Cohen kemudiannya menjadi Pengerusi Persatuan Perubatan Singapura

4) Mahathir sering berutus surat dengan Yitzak Rabin, bekas Perdana Menteri Israel.

Artikel ini telah menyebabkan Hanief dari Hanief.blogspot.com disiasat oleh pihak MCMC. Oleh kerana Hanief bekerja di Singapura, maka ibu bapa Hanief telah diseret MCMC.

Jelas sekali, UMNO takut sekali rahsia hubungan Mahathir dengan beberapa ekor Yahudi antarabangsa ini terdedah.

Ini kerana, selama ini Mahathir ke hulu ke hilir menjual cerita kononnya Anwar Ibrahim adalah agen Barat dan Agen Yahudi.

Saya tak sabar nak dapatkan penerangan dari Mahathir berkaitan artikel dan beberapa dakwaan dalam artikel yg dilampirkan ini. Amat menarik sekali kalau boleh didapatkan penerangannya.

sehingga itu, tak layak kiranya mahathir terus menjaja bahawa anwar "rapat" dengan Israel - sebab dia sendiri pun akrabnya "lain macam" dengan mereka.

fikirkanlah - mahathir mmg dikenali kerana kelantangannya mengutuk Israel dan USA, tapi kenapa malaysia terselamat daripada tekanan2 mengarut USA dan juhalak2 mereka? kalau negara lain - iran misalnya - phehhh....

(dari blog addin77.blogspot.com, dengan sedikit penambah perisa dari yours truly)

18 comments:

  1. ..sebab tu perangai dia masa jadi PM macam Yahudi ! sekat sekolah2 agama rakyat,..anti PAS, suruh Al Quran ditafsir semula..& banyak lagi..

    ReplyDelete
  2. (a) Ada perbezaan besar antara YAHUDI dan ZIONIS. Mahathir berkawan dengan Yahudi. Anwar sokong Zionis. Banyak beza tu...

    (b) Dr Ben Mollov adalah seorang warga Israel yang gigih mempromosikan perdamaian antara Palestin dan Israel. Sekurangnya artikel anda MENGIYAKAN bahawa memang Tun M berusaha keras ke arah perdamaian di sana berbanding Anwar yang menyokong ALL EFFORTS rejim Zionis tersebut (termasuklah pembunuhan kanak-kanak Palestin)

    Ada poin2 lain tak? Poin2 ni terlalu mudah dipatahkan lah :)

    ReplyDelete
  3. no 1 - tidak ada bukti yg jelas dan nyata bahawa anwar menyokong zionis.

    keduanya, artikel ini menunjukkan hubungan akrab antara mahathir dengan yahudi - maka tidak mengejutkan bila mahathir menulis surat mintak funding drpd ehud barak utk kempeu PRU UMNO 1999.

    ReplyDelete
  4. Oh... surat tu. Terlupa pula saya. Dari pengamatan saya yang dapat F9 untuk English masa SPM dulu, surat itu palsu, kerana:

    (a) 'CongratulationS' bukan 'congratulation'
    (b) "I would like to extend our congratulation(S) FOR your APPOINTMENT..." bukan "I would like to extend our congratulation TO your ELECTION". Kalau nak guna perkataan 'elect', kena tulis "I would like to congratulate you FOR BEING ELECTED..."
    (c) Para 2, grammar tak betul... "As you might well be aware...". Patutnya "You may already be well aware..."
    (d) Para 3, ayat pertama merupakan soalan, sebab ada "...may I comment..." tut tut takder question mark. Patutnya cuma kata "...I wish to comment..."

    Kesimpulannya, cybertrooper Pakatan Rakyat yang reka surat ni memang English tahap epic fail. Saya pun fail English. Tu yang saya boleh tau

    ReplyDelete
  5. Kesian kat hang Fais ... minda telah dinoda dgn dasyatnya oleh ketuanan Anwar ... sampai maruah hang pun tergadai ...

    And Asrul ... you teach him grammar while Fais knows nut about proper English ... all I can say ... ISH ISH ISH

    ReplyDelete
  6. fais al-hajari,

    get well soon. ur mind are obviously fucked...

    ReplyDelete
  7. Saya nak balas komen si Asrul Muzaffar Mohammed di atas berkenaan English Grammar ni.

    Saya perhatikan dalam komen siAsrul ni, dia BERLAGAK NAK MAMPUS konon pandai Bahasa Inggeris , nak betulkan kesilapan konon.

    Peduli apa aku Grade BI kau dalam SPM.

    Masa tulis komen balas ini, surat yang dipersoalkan tiada depan saya utk rujukan sbb saya sendiri belum tengok surat tersebut

    Pada hemat saya, hanya sebab grammar inggeris jadi masalah, tidak bermakna surat itu palsu.

    Orang Israel., orang Malaysia, even orang US pun tahap pengetahuan English Grammar masing2 tidak sebaik orang British (Queen's EnglisH).

    So tentu ada beberapa grammatical errors sana sini. macam orang melayu /cina/india bercakap inggeris juga

    1) Tentang word "CONGRATULATIONS" tu, memang tepat mesti ada "S" dihujungnya. ITU OK.

    2) "I would like to extend our congratulation(S) FOR your APPOINTMENT..."
    - INI PUN OK JUGAK.

    3) YANG INI AKU NAK BELASAH KAU :-
    "As you might well be aware...". DAN "You may already be well aware..."

    Penulis surat berkenaan guna perkataan
    "As you might well be aware..." sebab ini menunjukkan A VERY SMALL POSSIBILITY that either you are aware OR not aware at all.
    Sedangkan "You may already be well aware..." bermakna MOST LIKELY (EVENT) you are already aware about (it)

    So, saya faham maksud penulis tersebut, DIa bermaksud A POSSIBILITY BUKAN SOMETHING MOST LIKELY!

    BENDA SEMUDAH INI PUN KAU TAK BOLEH NAK FAHAM KAH?


    (4) YANG INI PUN AKU NAK BELASH KAU :-
    "...may I comment..." DAN "...I wish to comment..."

    Perkataan "MAY" (POSSIBILITY/PERMISSSION ) yang diguna oleh penulis TIDAK bermakna itu satu soalan! Ia menunjukkan WISH atau HOPE sipenulis.
    Contoh" " May I insist that you get out now so that we can move in" atau "May you rot in hell" atau " May you be happy" TAK PERLU TANDA SOALAN.
    Si penulis tidak bermaksud untuk meminta izin .
    Sedangkan jika guna " I wish to comment.." ini bermakna WANT TO (hendak) make a comment.

    KESIMPULANNYA - CYBERTERUMPAH umno RAMAI YANG HOPELESS IN B.I. Perasan dah pandai sangat ...macm kau sekor ni lah.

    Kau cuba bandingkan BI Dato Seri ANwar dgn Si Najib, Azmin dgn EzamPOYO atau Rafizi dgn Hishamudin. Tengok mana yg lebih pandai grammar

    ReplyDelete
    Replies
    1. SINGH and Rizwan - YOU TWO BETTER WATCH YOUR BLOODY MOUTHS. OK?

      Delete
  8. Erm... apa yang saya tulis tu sebenarnya sarkastik. Hanya nak menunjukkan bahawa seorang ketua negara tak akan mengirimkan surat 'rasmi' kepada ketua negara lain menggunakan grammar yang salah.

    Standard bahasa dalam surat ni adalah standard bahasa bebudak atau mereka yang tak begitu bijak menulis dalam BI (macam budak TESL yang tak habis belajar sebab kena gantung kerana berdemo haram).

    Saya malas nak berbicara pasal betapa cerewetnya Tun M dengan grammar dan penulisan (tak kira English atau Bahasa Malaysia) tapi cukuplah kalau saya katakan bukti terbesar bahawa surat ini PALSU telah didedahkan dengan gaya bahasa surat ini sendiri.

    Saya tak masuk lagi bab method Tun M menulis surat rasmi, seperti 'intro' surat. Contohnya kalau Tun nak tulis kat Brave New Age, dia akan tulis "Dear Mr Brave New Age" DENGAN TULISAN TANGAN dan bukannya ditaip.

    Dan itu tak masuk lagi hal 'gaya bahasa' Tun M. Penulisan ni macam cop jari juga. Setiap penulis ada trademark yang tersendiri. Kalaupun penulis surat palsu ni nak memfitnah, seeloknya study lah dulu gaya bahasa Tun.

    Dan itu tak masuk lagi bab letterhead.

    Dan tak masuk lagi bab tandatangan palsu yang 'kontot' dalam surat ni.

    Oh... BTW... "As you might well be aware...". DAN "You may already be well aware..." keduanya membawa konotasi 'kemungkinan/possibility'. Cuma penggunaan perkataan 'might' dan kedudukan 'be' itu salah dari tatabahasa.

    Dan pasal 'MAY' yang awak bagi contoh tu berlainan konteks dari contoh yang saya kemukakan. "May I insist that you get out now so that we can move in" adalah permintaan/harapan berbentuk soalan dan perlu diakhiri dengan tanda soal.

    Manakala "May you rot in hell" merupakan permintaan harapan berbentuk statemen (dan molek kalau diakhiri dengan exclamation mark).

    Tak perlulah nak pusing ke BI Anwar, Najib, dll sebab tak relevan dengan argumen. Saya cuma cakap bab surat PALSU cybertrooper Pakatan Rakyat. Tolong FOKUS pada argumen. Argumen yang tak fokus dan melencong sana sini adalah satu sebab kenapa senang sangat nak patahkan argumen penyokong you all :)

    ReplyDelete
  9. lebih senang kalau nak mengatakan semuanya palsu utk menutup kenyataan.

    kan?

    ReplyDelete
  10. skang ni, satu2nya argument yg puak2 UMNO ni cuba ketengahkan adalah bab "grammar" dan bab "style" surat - sedangkan TIDAK ADA SATU ARGUMENT YG KUKUH PUN UTK MENGATAKAN BAHAWA SURAT ITU PALSU WHATSOEVER.

    tapi kalau puak2 UMNO berasa bahagia utk meletakkan argument2 depa tu sebagai penafian genuinity surat tersebut, silakan.

    hakikat bahawa malaysia ini mengiktiraf israel dalam diam sekian lama - diintensifykan sejak tahun 1998 to be exact - adalah satu hakikat yg sesiapa pun tak leh sanggah. paling2 kuat pun puak2 UMNO ni cuba mempertikaikan kredibiliti bukti dengan berkata "we only accept evidences from reknowned media agency".

    kesian.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Fais,

    Masalahnya, anda juga TIDAK ADA satu argument yang kukuh pun untuk mengatakan bahawa surat itu ASLI whatsoever.

    Yang saya nampak (sebagai pemerhati atas pagar), Anwar dah buat salah sebab terlepas cakap kat WSJ dan penyokong Pakatan Rakyat dengan kelam kabut cuba mencari hujah untuk membela beliau.

    Method argument penyokong PR sekarang ialah "Alaaa... hangpa kata Anwar kami pro-Zionis, tu Tun M dan UMNO hangpa pun pro-Yahudi jugak..."

    Dengan erti kata lain, penyokong PR sebenarnya dah MENGIYAKAN bahawa Anwar pro-Zionis :)

    Berbalik pada surat tersebut, macam saya cakap di atas, anda tiada bukti mengatakan surat tersebut ASLI. Namun saya ada banyak bukti yang mengatakan ianya palsu:

    (a) Tatabahasa surat - Ini merupakan kesalahan yang paling menyerlah. Namun saya akui orang kebanyakan tidak akan dapat mengetahuinya melainkan dia dah biasa draf surat rasmi Menteri/Kerajaan dalam Bahasa Inggeris.

    (b) Gaya bahasa yang bukan stail Tun M - sekali lagi, ini hanya boleh diteliti kalau pembaca memang dah selalu mengikuti penulisan Tun M di buku atau blog.

    (c) Cara penulisan yang bukan stail Tun M - Kalau Tun M nak menulis pada anda, contohnya, beliau akan menulis "Encik Fais" dengan TULISAN TANGAN pada awal surat. Ini contohnya: http://4.bp.blogspot.com/-ReLmRRSOYIc/Tqb8Oq6MIVI/AAAAAAAABBg/FvbjcD68Hdc/s1600/Surat_PM.jpg

    (d) Letterhead yang salah - Tun M punya letterhead simple saja. Ni contohnya: http://www.hsc.com.my/files/PM%20Letter.GIF

    (e) Tandatangan yang salah - bandingkan tanda tangan Tun M yang sebenarnya 'panjang' di sebelah kanan berbanding yang 'kontot' dalam surat palsu tersebut. Untuk perbandingan lain, sila jenguk http://bandarutopia.blogspot.com/2008/04/otograf-peribadi-dari-tun-m.html

    Anda sebenarnya tiada bukti yang mengatakan surat tersebut asli manakala saya dah mengemukakan EMPAT bukti yang menyatakan surat tersebut palsu.

    Selamat bersolat Jumaat

    ReplyDelete
  13. 1) Demo haram?..bila umno buat, wpun tanpa permit, ttba jadi halal pulak yer? Banyak contoh2 yang telah berlaku di Selangor dan juga di Penang sjk PR berjaya ambilalih kerajaan negeri-negeri tersebut.

    2)Tentang intro /style/gaya dan tatabahasa . Itu semua orang yang menulis atau menaip surat itu lebih afdal mempersoalkannya.
    Persoalan yang timbul ialah mengapa tiada pihak-pihak yang berkenaan membuat apa-apa dakwaan resmi tentang kesahihan surat tersebut, di Mahkamah?

    3)TENTANG "ENGLISH GRAMMAR"

    AS YOU MIGHT (AS) WELL BE AWARE (OF)....
    ( KESILAPAN PADA "AS" DAN "OF" YANG SEPATUTNYA DI ADAKAN BERSAMA )

    AS YOU MAY ALREADY BE WELL AWARE OF .....

    KEDUA2 NYA MEMANG BERMAKSUD POSSIBILITY (KEMUNGKINAN)
    NAMUN, PENGGUNAN “MIGHT” LEBIH BERMAKSUD KEMUNGKINAN YANG TIPIS ( SLIGHT POSSIBILITY)
    SEDANGKAN “MAY” LEBIH BERMAKSUD BESAR KEMUNGKINAN ( MOST LIKELY)

    4) "It may be premature but may I commit
    ( BUKAN COMMENT )our perpetual stand to honour the agreement…"
    INI BUKAN MERUPAKAN PERMINTAAN BERBENTUK SOALAN SPT YANG KAMU KATA.
    IANYA ADALAH SUATU FORMAL – EXPRESSIION OF A WISH - BUKAN REQUEST ATAU PERTANYAAN- (SUBJECT "Agreement" AFTER THE VERB "commit" )

    CONTOH LAIN :- ” This place looks very nice but may I remind you that there had been several accidents here lately”
    PERLU QUESTION MARK ATAU TIDAK?

    “It’sgetting late, so may I introduce to you our new chairman., En Ahmad, to give his speecch now”

    PERLU QUESTION MARK ATAU TIDAK?

    5)"May you rot in hell!" PERLU ADA EXCLAMATION MARK DI HUJUNG PERKATAAN
    YANG INI OK - Kesilapan di atas tadi


    ( RUJUKAN SAYA : THE LONGMANS DICT OF CONTEMPORARY ENGLISH TERBITAN LONGMANS GROUP UK LIMITED, LONGMAN HOUSE, BURNT MILL, HARLOW, ENGLAND )


    WALLAHUALAM.

    ReplyDelete
  14. Tanggapan bahawa Anwar telah terlepas cakap di WSJ itu biarlah beliau sendiri yang mempertahankan.
    Namun MAKSUD kata-kata beliau yang sebenar patut dirujuk pada FULL STATEMENT beliau dari awal hingga akhir BUKAN SEPATUTNYA MELETAK HUKUM HANYA PADA SEPATAH-DUA PERKATAAN SAHAJA! seperti yang sering dilakukan oleh wartawan2 media Arus Perdana dan disambut dengan girangnya oleh setengah kelumpuk manusia yang memang sedia menyerang beliau berdasarkan kenyataan yang telah diputar-belit oleh pihak media2.

    ("Alaaa... hangpa kata Anwar kami pro-Zionis, tu Tun M dan UMNO hangpa pun pro-Yahudi jugak...")

    ITU HANYA LUAHAN KATA-KATA DARI KAMU SENDIRI.

    Kami dalam PR tetap dengan pendirian asal kami bahawa saudara Anwar punya bukti-bukti kukuh untuk menafikan tuduhan konon beliau bersekongkol dengan puak Yahudi-Zionis DAN bila masa pulak kami mengiyakannya , seperti yang kami tulis?

    ReplyDelete
  15. Brave New World: Bagaimana nak periksa kesahihan FULL STATEMENT Anwar kalau WSJ sendiri tak publish transkrip penuh wawancara berkenaan? Kalau setakat bergantung pada 'penjelasan Anwar' semata-mata, ia tak begitu kukuh :)

    Macam ni lah... walaupun anda mengangkat tinggi Anwar sebagai pemimpin, dia pun manusia yang bukan maksum. Kalau dia buat salah, perbetulkan. Lagipun dia yang answerable kepada Rakyat, bukan Rakyat yang patut bela dia!

    ReplyDelete
  16. salam..tiada sesiap yang menganggap mahathir atau anwar maksum pun...tak tau la kot En Asrul memang mendewakan mahathir si penghina nabi SAW.. nak tau ke?? kenapa saya cakap macam ni, kalo berminat saya akan sertakan bukti2nya....anwar plak, tak lah islamik sangat dengan motif poltiknya. tapi sekurang2nya, sampai hari ni walaupun telah menjadi ketua pembangkang, tak plak ada bukti dia ni kaki rasuah atau mengamalkan kronisme macam mahathir??? ada beran berdebat dengan saya??

    ReplyDelete