Sunday, February 5, 2012

belajarlah dari sejarah, wahai Pakatan Rakyat...


kadang2, aku ada sedikit terasa yg pemimpin2 Pakatan Rakyat tak belajar dari sejarah.

baru2 ni, Mat Sabu mengumumkan kemungkinan akan memberi ruang kepada Zaid Ibrahim untuk bertanding di PRU13 nanti menggunakan tiket PAS. ini adalah rentetan perkembangan terkini yg menyaksikan zaid dan partinya, KITA buat u-turn kembali menyokong PR.

bagi aku, this is all crap. nothing else.

apakah mat sabu terlupa track record zaid yg pernah meninggalkan PKR dengan menubuhkan KITA yg pada masa itu cenderung ke arah BN? apakah kita mampu melihat sorg lagi MP @ ADUN kita melompat parti di tengah2 jalan meninggalkan PR untuk "menjadi bebas tetapi sokong BN"?

belajarlah dari kesilapan PAS membenarkan ibrahim ali bertanding bawah lambang bulan masa PRU12 dulu. masa merayu tempat, mulutnya mmg manis. sekarang, apa dah jadi?

dalam PAS sendiri tak de shortage of candidates. semua pemimpin di dalam PAS amat2 berkaliber malah banyak pemimpin PAS yg sememangnya berkaliber tapi mengelak untuk bertanding PRU. sepatutnya mereka2 inilah yg dipujuk untuk bertanding - bukan memberikan hak itu kepada org luar yg tidak ditarbiyyah dengan perjuangan PAS sedari awal!

apa matlamat utama kita sebenarnya - mahukan kemenangan PRU semata2? apa relevannya zaid ditawarkan tempat? sebab dia calon boleh menang? dia kalah pun masa PRK dulu! lain la kalau Ku Li ke yg ditawar tempat misalnya (pun banyak pro n kontra), mungkin logik la mengenangkan pengaruh luas Ku Li di kelantan terutamanya. siapa zaid ibrahim??

tolonglah mat sabu, belajarlah dari sejarah. jangan pisang berbuah dua kali. saringlah sungguh2 calon yg bakal diletakkan - dan nasihat ini aku khususkan kepada PKR.

No comments:

Post a Comment