Friday, January 27, 2012

budak pun takkan tertipu...



Kesian budak-budak di kelantan. Kebanyakkan kanak-kanak di kelantan rosak dah giginya. Nak bukti? Baca atas larh weh.. berikut di bawah ialah sesi interview dengan salah seorang kanak-kanak yang aku panggil untuk suka-suka bagi melengkapkan artikel neh ;

Aku : Oittt mat yeh meh sini sat.

Mat yeh : Napa?

Aku : Sini je larh.

Mat yeh : Haa..napa?

Aku : Tengok gigi ko.

Mat yeh : Nak buat apa?

Aku : Buka mulut cepat sebelum aku buka kan untuk ko.

Mat yeh : Kenapa?

Aku : Cepat aku cakap..

Mat yeh : Ahhh...

Aku : Mana gigi ko..?

Mat yeh : Senyum..

Aku : ieba.. ieba.. Gigi ko rosak teruk neh kenapa? Ko tak gosok gigi ek?

Mat yeh : Senyum..

Aku : Inganba.. inganba.. Ko tak malu ke mat yeh? Umur ko berapa? Budak kecik neh gigi dia lagi lengkap dari ko walhal ko lagi tua dari dia.

Mat yeh : enam tahun.

Aku : Haishhh.. teruk2. Ko tahu tak punca2 yang menyebabkan gigi ko rosak?

Mat yeh : blur

Budak menyampuk umur 5 tahun : punca tue macam sebab. <-- budak neh dah dibiasakan oleh aku dari kecik so dia memang pandai lebih sikit. Dan agak terkenal dengan benda2 begini pun.

Aku : Air lah yang menyebabkan gigi ko rosak teruk.. faham? Air..

Mat yeh : Air?

Aku : Hah.. air. Air telah merosakkan gigi ko.. faham? Oleh itu.. jauhi dari air paip yer.

Mat yeh : Gelak

Aku : Apsal ko gelak?

Mat yeh : Air mana boleh rosakkan gigi lah. Saya selalu makan gula2 sebab tue gigi hitam.

Cisss.. budak enam tahun pun tak tertipu dengan benda merepek dari utusan neh. Macam mana dia boleh ingat orang yang lebih tua akan termakan dengan dakyah mengarut dia neh? Orang dulu2 pun takde guna air perawatan blablabla neh pun.

Tapi adakah gigi mereka bermasalah sebagaimana gigi kanak2 hari neh? Tidak. Punca utama gigi kanak2 rosak ialah cara pemakanan. Gula2, keropok2, menda2 yang mengarut yang selalu dibeli oleh mak bapak atau sesiapa sahaja kepada kanak2 neh mendorong kepada punca permasalahan gigi kanak2 di malaysia.

Ini pengetahuan am lah utusan. Aku rasa satu malaysia tahu. Tapi pelik apsal ko boleh tatau? Adakah.. ko benar2 bodoh nak mampos? Well.. utusan berita pasal levi 1% oleh tnb itu lah yang patut jadi main topic di front page ko hari neh. Bukan benda mengarut bodoh piang begini. Utusan.. utusan.. haishh. Bai.

Pada bulan januari hari tue utusan ada keluarkan artikel seperti di atas neh (rujuk gambar). Jelas daripada penulisan terbabit, punca pemakanan penyebab faktor utama kerosakkan gigi di kalangan anak2 di malaysia. Kelantan memang terkenal dengan masakan manis. Ini, boleh dikatakan sebagai punca. Tapi.. air? Hhahaha... budak enam tahun pun gelak beb.

Budak 6 tahun lagi pandai dari utusan.

No comments:

Post a Comment