Friday, January 27, 2012

HIMPUN - dari sudut pandang relevansi...



sebetulnya hari ni aku agak berbelah bagi sama ada nak share pasal isu HIMPUN atau pasal debat najib - anwar. tapi demi kesinambungan perjuangan aku utk mempertahankan PAS drpd serangan tak berjurus dan tak berotak oleh hasan ali, maka aku pilih HIMPUN. citer debat lain kali.

tak lama dulu, sakan dicanangkan satu program "Himpunan Satu Juta Umat Menyelamatkan Akidah". sebetulnya, aku sendiri tak faham apakah maqasid, matlamat dan sasaran HIMPUN ni. soalan2 biasa ditanya. "apakah dengan berhimpun semata2 boleh selamatkan akidah?". cuma aku tak berminat nak citer ttg substance HIMPUN tu secara harfiah, cuma aku nak attack isu2 yg berkaitan je.

kalau kita kaji balik, HIMPUN ni diadakan rentetan isu murtad yg dibangkitkan esp after kisah DUMC. tertanya2 lak aku - apakah masalah akidah ni semata2 murtad? apakah natijah masalah akidah ni hanya murtad? akidah yg tak kukuh bukan semestinya menyebabkan murtad tetapi boleh melahirkan masyarakat yg pendosa, yg tak takut melakukan kemungkaran malah berbangga dengannya pulak tu!

kalau kita bebetul memahami Islam, keguguran akidah yg paling mudah berlaku adalah akibat syirik. syirik ni bukan semata2 kita pi bantai sembah tokong atau kata ada tuhan lain whatsoever, tapi bila kita mengangkat satu2 perkara lain tu lebih tinggi drpd apa yg Allah turunkan, tu pun jatuh syirik dan membatalkan. bagaimana dengan ungkapan "hanya saya yg mampu memerintah..." atau "hanya saya yg boleh membawa pembangunan..." - itu pun dah syirik! memperlekehkan hukum hakam Allah juga membawa kepada terbatalnya akidah. itu yg gagal dimention oleh HIMPUN.

plus, apakah mereka tak tengok sekeliling? percambahan pusat hiburan yg dah tentu menjanjikan seribu satu dosa dan maksiat? apakah itu tidak akan menjadi asbab kepada keruntuhan akidah, let alone moral? apsal itu tak dimentionkan? mengapa HIMPUN tidak mengecam idea hub hiburan malam gagasan najib? ITULAH IBU KEPADA KEROSAKAN AKIDAH DAN BAPA KEPADA KERUNTUHAN AKHLAK.

lelama aku jadi terfikir - HIMPUN ni bukan ikhlas benar berbicara perkara yg menyelamatkan akidah, tetapi menjadi medan utk meningkatkan momentum utk isu2 murtad yg dilaung2kan oleh pihak2 yg berkepentingan. agaknya depa lupa - sejak PR memerintah, berapa kes murtadkah telah dilaporkan di negeri selangor atau negeri2 PR yg lain? betul - jawapannya tiada. check kat sabah tu dulu.

kalau depa bebetul ikhlas citer akidah, perkara pertama depa akan fight adalah memantapkan matapelajaran agama di sekolah2 yg selama ni dipandang enteng dan sekadar melepaskan batuk kat tangga. kalau asas agama kat diri manusia tu tak kukuh, korg berhimpunla 20 malam berturut2 pun, takkan settle isu.

last but not least, apa point citer HIMPUN menyelamatkan akidah bila yg hadir HIMPUN tu pun ada yg tak menutup aurat?

No comments:

Post a Comment