Friday, January 27, 2012

apa sudah jadi dengan hasan ali...



agak muak utk berbicara mengenai pakar motivasi sorg ni.

tapi apabila dia meroyan secara latest kat TV3 semalam (walaupun dalam bentuk rakaman - takkan dia berani buat secara live punya) maka kekadang terasa perlu utk diri ini menjawab (atau menghentam) kembali apa yg diborakkan oleh hasan ali sejak dua menjak dia dipecat dari PAS.

dia selalu mengagungkan dirinya selaku pejuang 'IMR" (Islam, melayu, raja - aku ingatkan Institute of Medical Research) - ayat cliche puak2 UMNO malahan aku rasa lebih over acting banding dengan selangor. pulak tu, dia highlight soal akidah SOLELY mengenai isu "murtad" di selangor, susah utk "menegakkan Islam" (dah sah2 dia attack isu rampasan arak) dan yg paling kelakar, bila dia tak abis2 dakwa "PAS telah jauh terpesong dari landasan sebenar".

ingin sekali penulis hendak bertanya -

1 - apakah benar hasan ali pejuang Islam, melayu dan raja? ingin sekali bertanya MANA DIA PERGI sewaktu isu2 Islam, melayu dan raja2 melayu selama ni bangkit? mana dia ketika chua soi lek sakan hina hukum Allah? apakah dia turut perjuangkan mengenai hal tanah rizab melayu atau kampung2 melayu yg ditarah oleh UMNO? apa pandangan dia sewaktu UMNO undermine kuasa raja2 melayu buat entah berapa kali?

pada tahun 1999, gerakan kristianisasi di universiti2 begitu memuncak terutamanya di UPM - kami selaku gerakan mahasiswa Islam sedaya upaya utk menjejak dan menghalang gerakan itu. difahamkan, Pemuda PAS juga turut terlibat secara proksi melalui JIM dan sebagainya. MANA HASAN ALI MASA TU?

kalau isu DUMC yg dia bisingkan, ada dia pernah tanya MENGAPA ORG2 MELAYU TU SANGGUP MENGEMIS KAT GEREJA? apakah depa itu dapat wang agihan zakat? dan ada dia, selaku exco agama selangor, persoalkan APAKEJADAHNYA wang zakat selangor diberi kepada perlis sedangkan ramai lagi asnaf di selangor yg x dpt agihan zakat?

2 - mengenai isu arak di selangor, penulis tertanya2 apakah hasan ali tak tau undang2 negara, terutamanya perihal barangan dagangan? apa akibatnya kalau kita rampas barang dagangan "halal ikut undang2 malaysia" tanpa alasan yg kukuh, walaupun barang itu "haram di sisi Islam"? kalau pihak pengeluar arak tu saman kerajaan selangor, sanggup hasan ali KELUARKAN DUIT POKET DIA SENDIRI dan bayar saman2 tersebut?

3 - siapakah hasan ali utk mempersoalkan ttg perjuangan PAS? dia tidak bermula dari bawah. dia tidak pernah turun padang berjuang bersama2 pemimpin2 PAS yg lain. dia tak penah merasa water cannon, teag gas, ISA JAUH SEKALI BERKUMPUL DALAM USRAH BERSAMA AHLI2 CAWANGAN. dia masuk2 PAS je terus disediakan kerusi empuk - thanks to his connection dalam PAS dan pengalaman beliau selaku celebrity motivator. ada dia tau perit jerih perjuangan dari awal?

kalau dia ahli PAS sejati, dia akan tau MANA ASALNYA perkataan "Negara Berkebajikan" tu. apakah dia lupa atau nyanyuk mengenai pengisytiharan "Dokumen Negara Islam" oleh almarhum Dato Fadhil Noor pada tahun 2002 - WAY BEFORE KEWUJUDAN PAKATAN RAKYAT? apakah dia lupa bahawa salah satu ciri utama "Negara dan Kerajaan Islam" itu adalah "Negara Berkebajikan'?

sebelum hasan ali meroyan lebih lanjut, ingin penulis ingatkan ttg isu2 akidah lain yg dia tak penah sentuh - tapi yg lebih patut dia sentuh - seperti gagasan mewujudkan hub hiburan malam, judi bola dan sebagainya. until he REALLY TACKLES all issues regarding "akidah", then baru dia layak dikatakan "pejuang akidah". or else, dia hanyalah pejuWang.

hayati bait2 hadis Nabi s.a.w, "sesungguhnya amalan itu ditentukan dari niat, dan sesungguhnya seseorg itu akan mendapat apa yg diniatkan olehnya. jika penghijrahannya adalah kerana Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kerana Allah dan RasulNya. dan jika penghijrahannya itu adalah kerana mendapatkan harta dunia dan wanita2 yg ingin dikahwininya, maka penghijrahannya itu adalah berdasarkan apa yg dihajatinya."

No comments:

Post a Comment