Wednesday, May 2, 2012

Kenapa tiba-tiba "keganasan" BERSIH didiamkan?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

BERSIH sudah 4 hari berlalu. Pelbagai versi cerita dikeluarkan sama ada oleh pihak pendukung BERSIH mahupun puak2 pengotor ttg apa yang telah berlaku dan asbab2nya. Walau apapun yang dihidangkan, satu hakikat yang nyata takkan dapat disembunyikan - perhimpunan BERSIH kali ini mencapai kejayaan yang amat hebat terutamanya dari segi sambutan. Bayangkan - dari Plaza Pudu Sentral hinggalah ke bulatan Kinabalu, membawa ke sebahagian besar Jalan TAR dan Jalan Melaka, setiap inci dipenuhi oleh manusia berbilang kaum dan keturunan serta agama dengan satu matlamat - menzahirkan rasa inginkan penambahbaikan dalam SPR dibawah satu warna.

Dan seperti yang kita tahu juga, perhimpunan aman ini tercemar dek aksi2 yang berlaku pada saat2 akhir - walaupun kali ini tidak melibatkan kematian tetapi terdapat kerosakan harta benda dan kecederaan berlaku. Di sinilah pelbagai versi cerita kedengaran - dan puak2 pengotor mengambil kesempatan ini untuk menyerang BERSIH dan PR habis2an terutamanya pada 2 hari pertama selepas BERSIH. Sekali imbas, seolah2 inilah perkaranya yang mampu menggugat kedudukan PR dan akan menyebabkan mood swing terutamanya golongan atas pagar untuk mengundi BN kembali.

Maka disebarkanlah segala cerita untuk menambahkan lagi tekanan dan kutukan - digambarkan rempuhan di dataran itu bermula hasil arahan Anwar. Unit Amal dituduh merempuh sekatan polis di KLCC. Peserta BERSIH dikatakan menjahanamkan kereta polis. Seorang wartawan TV AlHijrah yang dipukul oleh "peserta" BERSIH dijadikan bahan berita untuk beberapa ketika. Secara logiknya, pastilah ini akan meruntuhkan imej BERSIH dan PR. Ini akan membenarkan segala tuduhan BN bahawa PR adalah agen untuk menggugat keamanan negara.

Alih2, hari ni keluar satu isu baru. Isu skandal seks Azmin Ali. Dijadikan Utusan Malaysia sebagai akhbar tabloid porno. Gambar aksi lucah dipampang secara terbuka dan besar2an. Kalau masa kes China Doll dulu, hanya gambar lelaki tidak berbaju sahaja yang kelihatan tanpa sebarang aksi lucah. Kini, kelucahan Utusan dan media2 kerajaan naik setakuk lagi. Isu "keganasan" BERSIH? Didiamkan sama sekali dari tajuk2 utama. Tinjauan aku juga mendapati berita mengenai BERSIH dan isu2nya tidak menjadi hiasan akhbar2 utama negara - melainkan NST yang melaporkan ada ura2 para peniaga dan RapidKL ingin menyaman penganjur BERSIH 3.0 atas kerugian yang depa alami.

Soalnya, kenapa tiba2 senyap sunyi isu pasal BERSIH ni?

Bagi aku, ada beberapa sebab kenapa isu BERSIH ni tiba2 diam. Antaranya, isu keganasan yang cuba diketengahkan oleh pihak UMNO BN sebenarnya menjerut depa sendiri.

Ini dimulakan dengan kenyataan demi kenyataan oleh para peserta tentang kewujudan pihak2 yang mencurigakan ketika demonstrasi. Aku dengan terbuka menyelar golongan ini dengan menggelarkan depa "siput babi". Namun, ketika itu tidak ramai pihak mahu mendengar kata2 aku dan sesiapa pun. Alih2, muncul status "lepas cakap" Zaharin Yassin yang mendakwa ramai pegawai polis yang dikenalinya menyertai demonstrasi sambil memakai baju kuning, namun di tangan depa terdapat gelang kuning. Apabila dikaji semula gambar2 yang diambil sewaktu BERSIH terutamanya di kawasan2 panas, ternyata begitu banyak sekali provokasi dan keganasan ini dilakukan oleh pihak2 yang memakai gelang kuning tersebut - termasuklah pihak yang memotong kawat duri, pihak yang membawa kayu untuk membelasah dan merusuh, pihak yang merosakkan kereta waja seperti yang dipapakan oleh Sinar Harian dan banyak lagi. Ini sebenarnya satu tamparan bagi UMNO BN dan puak2 pengotor - tak sangka, taktik busuk depa didedahkan oleh orang depa sendiri.

Jom fikir secara logik - para peserta BERSIH ini ada yang student. Ada yang makan gaji dengan kerajaan mahupun swasta, dan pelbagai lagi. Jika depa melakukan keganasan, pastinya chances untuk gambar depa diambil dan dipaparkan adalah tinggi, selain risiko ditangkap dan didakwa kemudian. Jadi, apakah depa sanggup memperjudikan masa depan depa semata2 untuk berlagak samseng? Maka, depa yang mengganas ini adalah depa yang semestinya tidak takut akan kemungkinan itu - pihak yang mempunyai kepentingan, dan juga pihak yang sememangnya disuruh untuk melakukan demikian tanpa risiko ditangkap.

Kemudian, satu demi satu paparan keganasan polis tersebar. Footage polis membelasah peserta2 BERSIH tanpa belas kasihan membanjiri dunia politik maya dan akhbar2 cina. Rakyat semakin marah apabila mengetahui tindakan ganas polis ini hanya berpunca dari "khabar angin" kononnya ada anggota polis mati dibelasah peserta BERSIH. Depa dok kecoh pasal sorg wartawan dibelasah peserta BERSIH - yang kemudian didapati merupakan antara "siput babi" sebenarnya, dan pihak yang melihat keadaan wartawan itu pada awalnya adalah Unit Amal - hasil pengakuannya sendiri. Dalam masa yang sama, sekurang2nya 8 wartawan dibelasah oleh polis apabila depa cuba untuk merakam gambar polis membelasah peserta BERSIH - salah sorg daripadanya adalah wartawan Al Jazeera, dan selebihnya majoriti dari media cina. Mana lebih sadis?

Malah, rakan2 wartawan aku yang sempat aku tanya mengenai hal ini tidak menolak kemungkinan Azri (wartawan AlHijrah yang dibelasah itu) sebenarnya bukan dibelasah peserta BERSIH tulen, tetapi dibelasah SB atas sebab yang sama sahabat2 medianya dibelasah oleh polis - takut Azri merakamkan situasi pelanggaran itu.

Depa dok tuduh Unit Amal merempuh barricade polis di KLCC, tetapi satu hakikat yang tak terjawab oleh depa ialah KLCC BUKAN KAWASAN LARANGAN BERHIMPUN. Kawasan yang digazetkan sebagai larangan berhimpun HANYALAH DI DATARAN MERDEKA. Jadi, tindakan polis mengepung dan menghalang laluan peserta anti-Lynas di KLCC adalah menyalahi gazet depa sendiri. Perkara ini diperjelaskan dengan detail sewaktu sideng media Dewan Pemuda PAS Pusat 30 April lalu. Malah, tadi aku dah mendedahkan kemungkinan ada pihak yang menyamar sebagai Unit Amal dan membuat kecoh. Dalam masa yang sama, terdapat bukti2 video yang memaparkan betapa Unita Amal dihalang dari membantu para peserta terutamanya yang dibelasah polis.

Dan perkara yang paling mengantoikan puak2 ini adalah tuduhan depa terhadap Anwar. Depa menuduh Anwar dan Azmin menjadi dalang semua ini - aku pernah ulas hal ini dulu - tetapi pendedahan siri video menyebabkan aku dengan ini menarik balik penjelasan aku kat entri terdahulu, seterusnya menafikan tohmahan puak2 UMNO ini. Dalam satu video, dengan jelas Anwar memberikan aharan UNTUK PUSING KE KANAN (menghala bangunan DBKL) dan BUKANNYA KE KIRI (menghala Dataran). Video itu juga memaparkan ada usaha untuk memujuk pihak polis membenarkan para demonstran memasuki Dataran Merdeka, namun secara tiba2 ada pihak yang melaungkan "masuk! masuk!" dan mencetuskan mayhem. Puak2 UMNO menggunakan video gambar kononnya Anwar membuat isyarat tangan kepada Azmin untuk merempuh Dataran, walhal isyarat yang dibuat oleh Anwar adalah isyarat "tukar" dan isyarat "jemput" atau "silakan" - tidak ada satu isyarat yang menonjolkan ciri "merempuh" dibuat oleh Anwar.

Ternyata, benar kata2 aku selama ini - jika isu ini didragkan oleh depa, lama kelamaan ianya akan menjerut diri depa sendiri.

Dan satu lagi punca besar yang aku rasa menjadi asbab kenapa isu BERSIH ini didiamkan adalah DEPA TIDAK MAHU MEMPROMOSIKAN BERSIH. JIka depa seringkali menyebut tentang isu BERSIH ini, rakyat di luar sana akan tertanya2 "mengapa ribuan manusia sanggup berpanas terik untuk BERSIH? Ada apa dengan BERSIH?" Lalu depa pun akan mencari jawapan sendiri dan mungkin, pencarian itu akan menyebabkan depa memahami aspirasi BERSIH, menyokong BERSIH dan - ini yang paling ditakuti UMNO BN - mengetahui kebejatan dan kepincangan sistem pilihanraya yang menjadi barah tahun bertahun. Ini kerisauan depa.

Cuma, org tua2 pernah berbidalan bahawa "bangkai gajah tidak akan dapat ditutup dengan nyiru". Itu berkenaan keburukan, yang takkan dapat disembunyikan. Izinkan aku membuat bidalan baru - harum kasturi tidak akan dapat diatasi bau sampah.

Apapun, depa kini terbelit dengan permainan depa sendiri, lalu cuba membuat isu baru untuk mengalihkan fokus. JANGAN IZINKAN!

No comments:

Post a Comment