Friday, June 15, 2012

Hang nak tanya sangat kan?



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Tawakkul Karman ialah pemenang bersama anugerah Nobel Keamanan tahun 2011. Merupakan seorg wartawan dari Yaman, beliau adalah tunjang pertubuhan "Women Journalists Without Chains" di negara kelahirannya dan amat terkenal dengan tahap intelektual dan IQ yang begitu tinggi dan hebat.

Ketika sidang akhbar mengenai penganugerahan hadiah Nobel itu kepadanya, seorang wartawan barat bangun lalu bertanya, "Cik Karman, anda sememangnya terkenal dengan daya intelektual yang begitu hebat. Malangnya, gaya pemakaian anda yang mengenakan hijab itu tidak mencerminkan kehebatan intelektual seperti yang sepatutnya ada pada diri anda. Mengapa anda harus mengenakan hijab?"

Tawakkul Karman tersenyum, lalu menjawab, "Pada zaman awal peradaban manusia, manusia itu hampir2 telanjang. Seiring dengan perkembangan minda dan daya intelek dan peredaran zaman, manusia mula memakai pakaian yang lebih banyak menutupi bahagian badan mereka. Begitulah seterusnya untuk sekian lama.

Maka, pemakaian hijab ini bagi saya adalah lambang kemuncak kehebatan intelektual seorang manusia itu sendiri. Dan bagi saya juga, mereka yang menyeru untuk memakai pakaian yang singkat dan seksi serta menanggalkan hijab ini seolah2 mengajak manusia untuk mundur ke belakang secara intelektualnya, yakni kembali ke zaman batu."

Hambik. Hang nak tanya sangat kan?

Jadi kepada muslimah solehah yang menutup auratnya dengan sempurna, berbanggalah - andalah lambang kemuncak kehebatan intelek manusia ini.

No comments:

Post a Comment