Thursday, January 17, 2013

INILAH MASALAH MENTALITI ORANG KITA...

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

inilah masalah mentaliti orang melayu kita.

baru2 ni aku hire sorg tukang masak utk ganti tempat aku. aku makin bz dgn kerja2 luar aku so aku dah tak leh masak selalu mcm dulu. jadi aku hire sorg tukang masak. sempat la minah ni kerja dengan aku dalam seminggu sebelum dia langsung ilang.

so lepas budak tu tak keje dah, aku kembali masak. then tadi ada la satu customer datang kedai aku order CKT, dan aku masak la mcm biasa. cumanya kedudukan aku agak terlindung daripada pandangan kastemer aku la.

bila dia nak bayar, dia cakap dgn wife aku, "dik,  hari ni CKT rasa lain la. lenkali jangan ambil org lain jd tukang masak. dia nak suami awak jugak yang masak..."

wife aku pun senyum cakap kat kastemer tu, "la..yg ni suami saya la yg masak. pekerja tu dah berhenti dah haritu.."

kesimpulannya? sebenarnya CKT aku ni mudah je masaknya sebab aku dah bancuh kicap aku secukup rasa. tak yah dah tambah gula ke garam ke apa ke. sukatannya mmg sama je. cuma MENTALITI org kita ni bila tgk org lain masak, "ala..air tangan tak sama.." padahal benda sama je.

lantas aku terkenangkan KFC la McD la yg turnover pekerjanya amat2lah tinggi. roster tukang masak pun berubah2 saban hari. x de pun kastemer kecoh "eh, hari ni apsal Big Mac rasa lain? semalam rasa lain?" atau "hari ni sup rasa kurang best la, hari tu best. tukar tukang masak ke?"

semuanya berpunca dari MENTALITI. tu je. so kalau kastemer sakan nak aku masak je 24 jam, then mcm mana aku nak buat kerja2 aku utk masyarakat dan parti serta negara?

buat klon kot.

No comments:

Post a Comment