Monday, January 21, 2013

Al Wala wal Bara' - konsep bagus, tapi hancur dek fahaman wahabi..

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

memula aku ingat nak menulis pasal topik Al Wala Wal Bara' malam ni. konsep ni membawa erti kecintaan dan kesetiaan kepada Allah dan Rasul, serta kecintaan terhadap org2 mukmin dan memutus dan memusuhi perkara yg memusuhi Allah dan RasulNya serta memusuhi org2 mukmin.

sekali tgk, konsep ni mcm tak de masalah. mmg tak de masalah pun. tapi bila aku kaji2 balik syarah2 mengenai konsep ni, aku dapati konsep ni ditafsirkan secara sempit oleh golongan wahabi dan idea sempit ini menjalar hinggalah ke Malaysia.

kenapa aku katakan sempit? sebab puak2 wahabi ini hanya menakrifkan musuh2 Islam itu sebagai org2 kafir semata2 walhal pada akhir zaman ini, musuh org2 beriman dah bercambah dengan banyaknya.

org munafik adalah musuh Allah dan RasulNya. org2 fasik adalah musuh Allah dan RasulNya. org2 yg tak nak ikut hukum Allah adalah musuh Allah dan RasulNya. org yg memperlekeh hukum hakam dalam al Quran adalah musuh Allah dan RasulNya. org yg hina sunnah Nabi adalah musuh Allah dan RasulNya. so bila dah jadi musuh Allah dan RasulNya, maka automatik org itu menjadi musuh kpd org2 beriman. bukan takat org kafir je.

punya la teruk golongan2 ini sehinggakan Allah memperuntukkan 11 ayat pada awalan surah al baqarah utk tembak org munafik ni sahaja berbanding 2 ayat yg menembak org kafir pada region yg sama. juga Allah menurunkan 14 ayat utk menembak org munafik dalam surah munafikun berbanding 6 ayat dalam surah al kafirun.

benda ni mudah - tapi dipayahkan. dan bila fahaman yg bagus tapi diwahabikan ini dibawa masuk dalam Malaysia, maka cacamerbalah jadinya. dan lebih kelakar, konsep ini digunakan oleh puak yg TAK SEDAR DIRI. hehehe...

No comments:

Post a Comment