Saturday, February 9, 2013

Bila jemaah membelakangkan syura part 3

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Ikhwah yg dirahmati;

Itu antara kisah2 dlm lipatan sejarah kita, di Malaysia.

Saya yakin proses tapisan Allah yg dilakukan mengikut fitrah perjuangan ini akan berterusan, walau ianya berulang2 tayangannya. Serangan yg paling bahaya dlm diri2 sang pendakwah adalah "penyakit hati" termasuk "hubbu riaasah" atau cintakan jawatan & pengiktirafan apabila merasakan diri telah terlalu kuat dan tidak memerlukan penghormatan pd apa keputusan syura atau qarar jamaah.
Fitrah juga menunjukkan apa2 juga persekongkolan dgn kemaksiatan & kezaliman walau utk tujuan pengislahan sekalipun adaalah melanggar konsep dakwah, kerana dakwah neracanya adalah keadilan & hukum Allah, bukan pandangan & pengiktirafan manusia.

Saidina Umar Al-Khattab berkata;
"Tidak ada kebaikan pada urusan yang diputuskan tanpa syura".

As-Syahid Hasan AlBanna sendiri meletakkan utk sang pendakwah mestilah memiliki "kefahaman yg jelas" sbg pra-syarat plg awal dlm dakwah, dan tidak cukup hanya dgn hati yg ikhlas. Keikhlasan tetapi bergelumang dgn sistem yg rosak adalah satu kegagalan dakwah.

Utk akhirnya;

Amaran Allah sbg peringatan buat kita;

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا

Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dgn org yg beribadat pd Tuhan mereka pada waktu pagi & petang, yg mereka mengharapkan keredaan Allah semata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu dari mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup dunia; dan janganlah engkau mematuhi org yg ketahui hatinya lalai dari mengingati & mematuhi pengajaran Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan jadilah tingkah-lakunya pula melampaui kebenaran.

Allah juga menceritakan betapa jalan dakwah ini sebenarnya sgt susah tiada pernah ada nya jalan pintas;

لَوْ كَانَ عَرَضًا قَرِيبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا لَّاتَّبَعُوكَ وَلَٰكِن بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ ۚ وَسَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَكُمْ يُهْلِكُونَ أَنفُسَهُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ

Kalau apa yang engkau serukan kpd mereka wahai Muhammad sesuatu yg faedahnya mudah didapati, dan satu perjalanan yg tidak begitu jauh, nescaya mereka semuaakan mengikutimu; tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh. Dan mereka akan bersumpah dgn nama Allah berkata: "Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu". Dengan sumpah dusta itulah mereka membinasakan diri mereka sendiri, sedangkan Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang yg berdusta [tentang tidak sanggupnya mengikutmu].

Ikhwah;

Teruskan dakwah dlm neraca & syakilah masing2. Ingatlah jalan dakwah itu cukup luas & tak menang tangan bila antum telah bersama di lapangannya. Ia blh menjadi sempit bila hati telah rosak dan diserang penyakit...

Binalah tsiqah, taat dan walak, dan tsabat pada perjuangan kalian, dan jauhilah ujian pengkhianatan syura, kerana natijahnya adalah kehinaan buat yg ditimpanya.

Bagi yg tersasar atau dah terjatuh dlm lubang, bangunlah bersama2 membetulkannya sebelum terlambat.

Irkam ma'ana. Pelayaran kita masih terlalu jauh...

W'alam.
_

p/s -

Definisi syura;

Syura di sini diringkaskan bermaksud;
"berkumpul untuk meminta pendapat dalam suatu permasalahan dimana peserta syura saling mengeluarkan pendapat yg dimiliki.."
[Ibnu al-Arabi al-Maliki dlm Ahkam al-Quran]

Antara pakar feqah semasa memberikan maksud
"proses meneliti pendapat para ahli yg faqih dalam suatu permasalahan untuk mencapai penyelesaian yg plg mendekati kebenaran.."
[As-Syura fi Zilli Nizomil Hukmil Islami]

W'alam

No comments:

Post a Comment