Sunday, July 1, 2012

Spain juara Euro 2012!


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ, الحمد لله رب العالمين, وصلى الله وسلم وبارك على نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

so segalanya dah termaktub - spain juara euro 2012. and my word how they achieved that.

walaupun possession bola seimbang, namun ianya tak menceritakan keseluruhan cerita. spain benar2 menguasai midfield, menyesakkan ruang untuk penyerang2 itali, memastikan pirlo tak berapa boleh naik ke atas dari posisinya dan yang paling penting, depa clinical di depan pintu gol - satu perkara yang tidak kelihatan sepanjang kejohanan (kecuali masa lawan ireland).

untuk kesekian kalinya, strategi Vicente Del Bosque meletakkan formasi 4-6-0 berjaya menggoyahkan pertahanan itali. nampaknya depa belajar dr perlawanan pertama ketika strategi ini kelihatan tak begitu berjaya, lalu barisan tengah menyerang depa seperti fabregas, silva dan iniesta banyak bertukar2 posisi serta lebih laju dalam mengatur gerak. sedangkan itali seolah2 hilang punca dan walaupun ada ketikanya cassano cuba untuk menghidupkan permainan dari sebelah kiri, balotelli dan montolivo seolah2 gagal untuk membaca ruang dan peluang.

apa lagi yg boleh aku kata? inilah vintage spain. sublime, quality finnesse, industrial, recital. ditambah lagi dengan malang yang menimpa itali apabila terpaksa membuat pertukaran pemain awal bila chiellini injured, kemudian terpaksa bermain dengan 10 org selama hampir setengah jam bila thiago motta mengalami kecederaan hamstring, malam ini mmg tertulis menjadi milik spain.

tahniah buat spain - mencipta rekod sebagai pasukan pertama memenangi 3 kejuaraan utama berturut2, selain pasukan pertama dalam sejarah euro mempertahankan kejuaraan.

ole!

No comments:

Post a Comment